در ضرب سکه مطرح شد:

برای مدیریت هزینه های نوروز چه باید کرد ؟

دکتر فاطمه کبیری فر عنوان کرد : در زمان عید تب و دلهره ای در خانواده ها ایجاد می شود که احساس می کنند اگر خرید نکنند از دیگران عقب می افتند. توصیه برای این افراد ، کاهش هیجان خرید است.

برنامه " ضرب سکه " رادیو گفت و گو  با موضوع (مدیریت سبد هزینه‌های خانواده در ایام نوروز) با حضور دکتر فاطمه کبیری فر - کارشناس مدیریت فرهنگی- و دکتر سید شهاب موسوی-اقتصاد دان روانه  آنتن شد.

سوال : برای مدیریت هزینه های نوروز چه باید کرد ؟

دکتر موسوی : لیستی از نیاز های خود تهیه کنید تا بعدا برای تامین آن برنامه ریزی کنید زیرا نوشتن کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد.

خوب است که این هزینه ها تا حد امکان ریز ، دقیق و شفاف  باشد .مرحله بعدی اولویت سنجی برای هزینه ها ست.که پیشنهاد می شود این سه مورد باشد: اولویت درجه اول نیازهایی است که در نوروز امسال از خود و خانواده انتظار برآورده شدن آن را داریم و اگر برطرف نشود خللی در جریان زندگی عادی ایجاد می شود.اولویت دوم و سوم در پله های بعدی قرار می گیرند.

سپس به سراغ درآمدها می رویم .برای دارایی های خود سه حالت خوشبینانه ، واقع بینانه و بد بینانه متصور شویم.در حالت بدبینانه دارایی را شامل می شود که در حال حاضر وجود دارد .حالت واقع بینانه این است که انتظار داشته باشید از دوستی یک پول را قرض بگیرید یا از شخصی قرض خود را پس بگیرد.اما حالت خوش بینانه این است که از جایی که انتظارش را ندارید پولی دریافت کنید و یا مطالبه ای که انتظار داشتید در آینده دورتر وصول شود ، برای این ایام به دست شما برسد.

باید اولویت اول هزینه ها را با درآمد بدبینانه خود هماهنگ کنیم و یعنی بتوانیم مانند یک فرمانده بر اساس تجهیزات و نیروی انسانی برای حمله تصمیم گیری کنیم.و همین طور اولویت های دیگر هزینه ها را با درآمد ارتباط دهیم.

سوال : پس انداز کردن در مدیریت هزینه ها وخرج کرد چقدر اهمیت دارد؟

دکتر کبیری فرد : خرج تراشی نکردن تدبیر مناسبی برای زندگی است اما خرج اندازه و به موقع در برخی موارد لازم است به طوری که در صرفه جویی مطرح می شود که اگر در مقطع زمانی یک خرج انجام نشود باعث ضرر می شود بنابراین لزوما خرج نکردن نقطه مثبت نیست.

چون درآمد در شغل آزاد ثابت نیست ، بنابراین لزوم پس انداز برای آنها حس می شود و افرادی که کارمند هستند در صورتی که حقوقشان به موقع واریز نشود ممکن است با بحران روبرو شود.در این وضعیت سرمایه های اجتماعی چاره ساز است به این معنا که افراد از اعتبار اجتماعی خود برای گذر این مرحله استفاده کنند.

دکتر موسوی : خانواده ها باید توجه کنند هدف آنها پس انداز کردن نیست بلکه قناعت و پس انداز برای هدفی والاتر است و آن فراهم کردن وسیله ای است که دارایی مالی یا مهارتی است که بتواند در آینده برای ما مولد باشد.باید به این سمت حرکت کنیم که از این دارایی محیطی ، خانوادگی و مهارت های فردی استفاده کنیم و در کوتاه مدت فنر را فشرده کنیم و از هزینه ها برای سرمایه گذاری در این  موضوع بکاهیم و در بلند مدت و میان مدت از بازدهی آن بهره ببریم

سوال : در هنگام خرید عید به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

کبیری فرد : در زمان عید تب و دلهره ای در خانواده ها ایجاد می شود که احساس می کنند اگر خرید نکنند از دیگران عقب می افتند. توصیه برای این افراد ، کاهش هیجان خرید است.وقتی مشتری از نظر بار هیجانی در وضعیت خوبی نیست بهتر است برای خرید به این مکان ها نرود و صبر کند تا مدیریت رفتار و هیجان خرید در او ایجاد شود.

بنابراین وقتی حال خوبی نداریم نباید به خرید برویم چون به دلیل وجود حالت هیجانی اقدام به خرید چیزهای غیر ضروری می کنیم.در خرید اقتصادی باید ضرورت ها و اولویت ها را در نظر داشت.در ایام خانه تکانی لوازم اضافی که قبلا خریداری شده ولی استفاده نشده مشخص می شود بنابراین باید هشیار بود که مجددا ابن اشتباه را تکرار نکنند.

علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.

برای شنیدن فایل صوتی این برنامه دکمه پخش را کلیک کنید

نظر شنوندگان


captcha

برای بروزرسانی عبارت روی عکس کلیک کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

گفت‌وگوی ویژه

مناظره ها

پرتال پورتال سازمانی بایگانی اسناد پورتال جامعه مجازی پورتال شبکه اجتماعی