عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

دانشگاه ها باید به سمت تخصص گرایی حرکت کنند

دکتر معصومه آقاپور علی شاهی اظهار داشت: مسئله مهم در دانشگاه ها این است که باید به سمت تخصص گرایی حرکت کنند و این تخصص گرایی را در جامعه نیز ایجاد کنیم. متاسفانه هنوز شاهد هستیم در حوزه تخصص گرایی اقدامات مناسبی انجام ندادیم.

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع توسعه کمی دانشگاه ها؛ بایدها و نبایدها و با حضور دکتر رضا آمری استاد دانشگاه و مدیر کل سابق نظارت و ارزیابی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و دکتر معصومه آقاپور علی شاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

دکتر معصومه آقاپور علی شاهی نماینده مجلس با بیان اینکه تدوین چشم انداز یکی از کارهای مهمی است که در هر کشوری صورت می گیرد، اظهار داشت: یکی از رنکینگ هایی که در رابطه با توسعه پایدار اقتصادی وجود دارد، رشد اقشار تحصیلکرده جامعه است.

وی تصریح داشت: مسئله مهم در دانشگاه ها این است که باید به سمت تخصص گرایی حرکت کنند و این تخصص گرایی را در جامعه نیز ایجاد کنیم. متاسفانه هنوز شاهد هستیم در حوزه تخصص گرایی اقدامات مناسبی انجام ندادیم در حالیکه آنچه در حوزه آموزش عالی اهمیت بسیار زیادی دارد، گرایش به تخصص است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از تفاوت های کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را تخصص گرایی در جامعه و فارغ التحصیلان دانست و عنوان داشت: بارها و بارها در سطح جامعه دیده ایم که مردم در مورد همه چیز اظهار نظر می کنند که متاسفانه بیشتر آنها سطحی و احساسی است.

وی تاکید داشت: در دانشگاه ها باید رشته تخصصی تدریس شود، واحدهای پایه و تخصصی بیشتر شود و حتما با علم روز پیش برویم و از طرفی، حتی در کارهای ساده دانشگاهی نیز از رشته های دانشگاهی استفاده کنیم که این مسئله اهمیت زیادی دارد زیرا باید این فرهنگ در مردم جا بیافتد کسی که مدرک ارشد یا دکترا دارد، حتما باید در راس هرم یک مجموعه قرار بگیرد.

در ادامه دکتر رضا آمری با اشاره به اهمیت آموزش عالی در کشورمان عنوان داشت: در 40 سال گذشته دستاوردهای زیادی در حوزه علم و فناوری داشته ایم. قبل از انقلاب حدود 150 هزار دانشجو داشتیم که الان نزدیک به پنج میلیون است و در این حوزه 30 برابر توسعه داشته ایم. 

این استاد دانشگاه افزود: توسعه در مقاطع ارشد و دکترا نیز بسیار قابل توجه بوده است. در حال حاضر بیش از 20 هزار  رشته محل داریم که خود این نشان می دهد توسعه کمی بسیار زیاد بوده است. تعداد اعضای هیئت علمی از حدود پنج هزار نفر به نزدیک به 75 هزار نفر رسیده است که نشان از رشد 15 برابری می دهد.

مدیر کل سابق نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دیگر بخش های توسعه یافته اشاره کرد و گفت: تعداد دانشگاه ها از قریب 50 موسسه آموزش عالی به دو هزار و 500 رسیده است. در کنار آن، دستاوردهای دیگری مانند تولید علم نیز داشته ایم و در حال حاضر بالاترین نرخ تولید علم را در جهان داریم و در رده مناسبی به لحاظ تولیدات قرار داریم. 

وی با بیان اینکه توسعه کمی آموزش عالی با کیفیت نیز همراه بوده است، اظهار داشت: البته کیفیت یک امر نسبی است؛ یعنی اینکه چقدر مطلوبیت دارد، باید بحث شود. یک الگوی جهانی برای توسعه آموزش عالی داشتیم و داریم و اساسا توسعه آموزش عالی با الگو برداری از کشورهای پیشرفته صورت گرفته است.

قابل ذکر است، برنامه "مناظره" از  یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.  

نظر شنوندگان


captcha

برای بروزرسانی عبارت روی عکس کلیک کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

گفت‌وگوی ویژه

مناظره ها

پرتال پورتال سازمانی بایگانی اسناد پورتال جامعه مجازی پورتال شبکه اجتماعی