یک کارشناس مذهبی اظهار داشت:

خداوند خواستار رفتار فروتنانه انسان نسبت به آب و خاک است

حجت الاسلام عمادی گفت: طبیعت از آب و خاک تشکیل شده بنابراین رفتار ما با آب و خاک نباید رفتار قهری بلکه باید متواضعانه باشد. خدای سبحان در نظر دارد بر اساس واقعیت ها انسان را در برابر مواهب طبیعی که همه به آب و خاک بازگشت می کند، فروتن قرار دهد.

برنامه "بهار در بهار" رادیو گفت و گو با موضوع بهار و طبیعت درآمیزه های دینی و قرآنی و با حضور حجت الاسلام سید محمدعلی عمادی کارشناس مذهبی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام عمادی با بیان اینکه عنوان محیط زیست از عناوین امروزی است، در عین حال گفت: در متون دینی درباره مفاهیمی که نزدیک و همنشین با محیط زیست باشند، خیلی استفاده شده برای مثال می بینیم بسیار از طبیعت هم در قرآن و هم در روایات اشاره شده است.

وی به تعریف محیط زیست پرداخت و گفت: گاهی به ذهن می آید که محیط زیست یعنی خانه و خیابان ها و جایی که در آن زندگی می کنیم ولی به نظر می رسد منظور از محیط زیست این مسایل نیست هرچند محیط زندگی است. معنای دوم این است که محیط زیست هرآنچه که خارج از انسان است و ما با آن در ارتباط هستیم و مخلوق خداوند است گیاهان، نهرها را می توانیم محیط زیست بگوییم. 

وی افزود: اما تعریف دیگر این است که وقتی می گوییم محیط زیست یعنی هر آنچه که غیر انسان باشد و انسان  با آن در این زمین ارتباط دارد. طبق این تعریف درختان، گیاهان، نهرها، دریاها، کوه ها، کویرها محیط زیست می شوند.

این کارشناس مذهبی با ابراز تاسف از اینکه بین طبیعت و بشر امروزی فاصله افتاده است، بیان داشت: متاسفانه بشر امروز، شهری است و بین ما و طبیعت فاصله بسیار زیادی است لذا می بینید وقتی فصل بهار و تعطیلات می شود مردم به سمت طبیعت هجوم می برند ولیکن ما باید واسطه ها را کنار بزنیم و به سمت طبیعت برویم و با آن آشتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی با کلام خدا مواجه می شویم با یکسری آموزه ها و اصول با طبیعت مواجه هستیم، عنوان کرد: اصل اول این است که طبیعت دارای درک، فهم و آگاهی و دانش است. آیه 44 سوره اسراء می فرمایدآسمان های هفتگانه و زمین و هرآنچه در آسمان که و زمین است تسبیح خدا می گویند، شما انسان ها تسبیح موجودات را متوجه نیستید. از طرفی هم تسبیح می گویند و هم اینکه تسبح آنها آگاهانه است. 

حجت الاسلام عمادی افزود: اصل دوم این است که خدای سبحان این طبیعت دارای شعور و فهم را که همه مسبح و ساجد هستند، همه را مسخر انسان قرار داده و انسان نماینده خدا در زمین است و خدای متعال هرآنچه که در زمین و زمان است در خدمت انسان قرار داده است. 

وی در بیان اصل سوم گفت: اصل سوم این است که ما در این طبیعت دو رویکرد داریم یعنی ما هم مهمان طبیعت هستیم و به قول فلاسفه ما روزی نبودیم و این طبیعت بوده و روزی نیستیم ولیکن این طبیعت خواهد بود.

وی اظهار داشت: اصل چهارم این است که ما در عین حال که مهمان طبیعت هستیم، طبیعت به نوعی پدر ومادر ما انسان ها به حساب می آید و باید قدر طبیعت را بدانیم و نسبت به طبیعت باید درست برخورد کنیم.

این کارشناس مذهبی ببا اشاره به تاکیدات قرآن بر حفظ آب و خاک بیان داشت: تمام متون کهن زمین را همچون مادر و آسمان را همچون پدر می دانند، قرآن هم به این مسئله اشاره کرده و آیات فراوانی است که نشان می دهد آب که منشا حیات است حق پدری بر همه موجودات دارد و انسان هم که اشرف مخلوقات است به طریق اولی آب حق پدری بر او دارد. از طرفی زمین ممات است و این آب است که زمین را بارور می کند پس زمین نقش بستر را دارد. 

وی متذکر شد: طبیعت از آب و خاک تشکیل شده بنابراین رفتار ما با آب و خاک نباید رفتار قهری بلکه باید متواضعانه باشد. خدای سبحان در نظر دارد بر اساس واقعیت ها انسان را در برابر مواهب طبیعی که همه به آب و خاک بازگشت می کند، فروتن قرار و با نگاه الهی قرار دهد.

ویژه برنامه "بهار در بهار" در ایام نوروز هر روز ساعت 7:30 صبح از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن می رود و علاقه مندان می توانند برای فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو  مراجعه نمایند.

نظر شنوندگان


captcha

برای بروزرسانی عبارت روی عکس کلیک کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

گفت‌وگوی ویژه

مناظره ها

پرتال پورتال سازمانی بایگانی اسناد پورتال جامعه مجازی پورتال شبکه اجتماعی