استاد دانشگاه :

تولید مقاله با تولید علم برابر نیست

دکتر خاوندکار ضمن تاکید بر اینکه شاخص های ارزیابی تولید علم در ایران در سطح پایینی قرار دارد و تنها بر پایه تعداد مقالات تولید شده است ،خاطرنشان کرد : تولید علم با تولید مقاله برابر نیست.

برنامه " گفت و گوی علمی " رادیو گفت و گو با موضوع ( چالش های تولید علم) با حضور دکتر خاوندکار ، استاد دانشگاه و دبیر اتحادیه انجمن های علمی حوزه فناوری و نوآوری کشور و  دکتر غلامرضا قربانی مقدم ، متخصص سیستم های اطلاعات و ارتباطات روانه آنتن شد.

در ابتدا دکتر قربانی مقدم با بیان تعریفی از تولید علم عنوان کرد : کلمه تولید برای علم چندان مناسب نیست و شاید بهتر باشد بگوییم علم شکوفا می شود اما بحث تولید علم به دنبال ارتقای فناوری صنعتی در راستای انقلاب صنعتی ایجاد شد.

وی افزود : ابتدا باید روند نیازهای علمی را در نظر بگیریم چون توسعه علمی بر اساس نیازهای ما شکل می گیرد و از سوی دیگر روند نیازهای علم ما مطابق با جایگاه نیازهای منطقه ای و فرهنگی ما نیست.

این کارشناس سیستم های اطلاعات و ارتباطات بیان کرد:مبانی علوم در غرب ایجاد شده است اگر ما به دنبال آن برویم یعنی براساس نیازها و مبانی توسعه ای غرب پیش رفته ایم و دنباله رو آنها خواهیم بود بنابراین نمی توان نام تولید بر آن گذاشت و تنها پیروی و کپی برداری از کارهای دیگران است.

وی در ادامه افزود: تولید علم در دنیا گاهی تحت تاثیر سیاست اقتصادی قرار می گیرد.به عنوان مثال تمام دانشگاه های دنیا درباره مضرات شکر تحقیق و پژوهش انجام داده اند اما مقالات زیادی در خصوص مضرات شکر بر روی انسان نوشته نشده است.

 قربانی مقدم خاطر نشان کرد: امروزه علم محوری موضوع روز دنیاست.اگر در این مسیر حرکت نکنیم و پایه های دانش بنیان را در فعالیت های اقتصادی ایجاد نکنیم به بن بست می رسیم.

در ادامه دکتر خاوندکار اظهار کرد : ما همیشه در حال تولید علم هستیم.مطالعات ساختاری در مورد جهان هستی که حاصل مشاهدات است، نتیجه ای دارد که علم نامیده می شود و به دنبال آن فناوری ، صنعت و تجارت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در کشور برخی مدعی هستند که ما به مرزهای دانش رسیده ایم ، اظهار کرد :واقعیت این است که ما فعالیت زیادی در مرزهای دانش نداشته ایم و افراد کمی در کشور داریم که مرزهای دانش را شکسته باشند.

دبیر اتحادیه انجمن های علمی حوزه فناوری و نوآوری کشور ادامه داد: کاربرد وسایل علم در صنعت نیازمند درک مفهوم علم است. از این رو مطالعات توسعه ای لازم است تا یک رویداد علمی را در شرایط مختلف آزمایش شود و بر اساس مطالعات کاربردی، دانش را در بخش های مختلف صنعت ایجاد کنیم.

خاوندکار ضمن تاکید بر اینکه شاخص های ارزیابی تولید علم در ایران در سطح پایینی قرار دارد و تنها بر پایه تعداد مقالات تولید شده است ،خاطرنشان کرد : تولید علم با تولید مقاله برابر نیست بلکه  با علم سنجی ، استناد ، مقالات داغ ، کاربرد علم ، فناوری و نوآوری نیز در ارتباط است. و از آنجایی که در ایران تولید مقاله در سطح بالایی قرار دارد ، گفته می شود تولید علم در وضعیت خوبی است.

وی در بخشی از سخنان خود ابراز کرد : بهتر است در مورد دانشگاه ها منصفانه تر برخورد کنیم.تمام دانشی که در بخش های مختلف کشور وجود دارد از دانشگاه ها ایجاد شده است.نباید فراموش کرد دانشگاه های ما با هدف توسعه علم بنا شده اند اما تحول در دانشگاه ها و ایجاد نسل دوم و سوم به خوبی محقق نشده است و سرعت دانشگاه ها و کیفیت عملکرد آنها در مسیر رشد چشمگیر نبوده است و نتایج خوبی حاصل نشده است.

این استاد دانشگاه در خصوص مدیریت دانشگاه ها اظهار کرد : تعداد کمی از مدیران دانشگاهی ما دوره های تخصصی مدیریت آموزشی و علم سنجی را گذرانده اند و همچنین درصد ناچیزی از آنها از مقبولیت و رضایت اساتید و دانش آموزان بهره مند هستند.

قابل ذکر است، برنامه "گفتگوی علمی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:00 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.

برای شنیدن فایل صوتی این برنامه دکمه پخش را کلیک کنید

نظر شنوندگان


captcha

برای بروزرسانی عبارت روی عکس کلیک کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

گفت‌وگوی ویژه

مناظره ها

پرتال پورتال سازمانی بایگانی اسناد پورتال جامعه مجازی پورتال شبکه اجتماعی