display result search
یك استاد ادبیات با بیان اینكه داستان مولانا در حوزه خشك و مجلسی عقل انسان نمی گنجد، گفت: مولانا با داشتن اندیشه ای نافذ و تجربیات عملی و شهودی و نیز ورود به حوزه موسیقی و شعر، بی شك سراینده ی آیات شگرف است.
دكتر مریم مرادی با حضور در برنامه "صورت ماه" رادیو گفت وگو داستان مولانا را تماما عاشقانه خواند و افزود: «سخن گفتن درباره مولانا و دنیای ذهنی او و نیز مبانیِ جهان سوز این شاعر و عارف بزرگ، به حق كاری دشوار است.»
وی با ذكر این مقدمه اظهار كرد: «بیش از 700 سال خورشید مثنوی معنوی از گریبان عرفان شرق سر بر آورده و بر كرانه قلب ها تابیدن گرفته است و دریای جوشان معنوی هزاران دُر را بر [صدف سینه عالم جلوه گر نموده است].»
مرادی ادامه داد: «مولانا از حیث احاطه بر فلسفه و عرفان نظری، طلایه دار عصر خود است و به راحتی می توانست در این عالم داد سخن دهد و حتی از ارباب علم و نظر پیشی گیرد.»
وی با بیان اینكه داستان مولانا در حوزه خشك و مجلسی عقل انسان نمی گنجد، وجوه شعر توام با عشق این فیلسوف را تشریح كرد و افزود: «داستان مولانا عشق است و با داشتن اندیشه ای نافذ و تجربیات عملی و شهودی و نیز قدرتمندی وی در حوزه موسیقی و شعر، بی شك [سراینده ی آیات شگرف] است.»
در ادامه سلطان مراد جمشیدیان، پژوهشگر حوزه ادبی با اشاره به سفر مولانا از بلخ به بغداد، به عنوان شهری دانش گستر اظهار كرد: «وی در بغداد به گسترش آموخته های خود پرداخت و بعد به شام، حجاز و حج مشرف می شود و همگام با پدر مجالس وعظ برگزار كرد.»
وی با ذكر بخشی دیگر از این زندگی نامه، با اشاره به روی آوردن مولانا به دیوان ثنایی و عطار و تبیین خُلقیات متواضعانه ی او در قبال مردم، افزود: «مرگ پدر، مصادف با 24 سالگی مولانا است؛ همچنین فرزند اول مولانا به گفته ی این شاعر، مولانا را به یاد دوران كودكی خودش می اندازد و در آن دوران از وعظ گفتن، هچون گذشته اظهار شادی نمی كند.»
جمشیدیان گفت: «مولانا باید از یك عالم دیگر و تدریس كه حالتی روزمره به خود گرفته بود، به صورت موقت فاصله می گرفت و روند وعظ در میان مردم، وی را اقناع نمی كرد و [رفتن به سمت عالمی دیگر و همنشینی با شمس، یك توفیق برای مولانا بود].»
همچنین احمد محمدی، مولوی پژوه در آغاز سخنان اش به تبیین شرایط تولد انسان های بزرگ در تاریخ اشاره كرد و گفت: «مولانا آنقدر وسیع و بزرگ است كه اگر یك نماینده برای علوم انسانی امروز معرفی كنیم، نام مولانا در تركیب دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی، كافی است.»
این مولوی پژوه ادامه داد: «امروز با ورود به دانشگاه علوم انسانی، رشته های ادبیات، تاریخ، فلسفه و منطق گرفته تا جامعه شناسی را شاهد هستیم و مولانا [در اشعارش] تمامی این رشته ها را در كنار یكدیگر تجمیع كرده و این تركیب را به صورت جامع گردآورده است.»
در بخشی دیگر از برنامه "صورت ماه" رادیو گفت وگو امیرحسین حسنی نیا، مولوی پژوه و كارشناس موسیقی با اشاره به گردآوری آلبوم موسیقیایی در رابطه با آثار مولانا گفت: «اولین قطعه این آلبوم مبنی بر ریتم های دوار و كهن ایرانی است و این آلبوم 4 سال گذشته وارد بازار شده است.»
وی ادامه داد: «این آلبوم نخستین كار ما بود؛ مخاطب آن خاص هستند. هر كس سراغ اشعار مولانا می رود، به نوعی گرفتار می شود و ما نیز نتوانستیم از این حوزه خارج شویم.»
حسنی نیا برخی اوزان شعری مولانا را سخت و برخی دیگر را سهل توصیف كرد و افزود: «كسی كه سراغ اشعار مولانا می رود، باید درآن محو شود و كوشش برای تولید ملودی برای اشعار مولانا، [به تولید آلبومی می انجامد كه] همچون بسیاری آثار [بازاری] خواهد بود.»
در ادامه دلارام آكار، مولوی پژوهش با اشاره به تعابیری از عالم زر، گفت: «عرفا بر این باور هستند كه قبل از تولید جسم، تعدادی از ارواح با یكدیگر انس و الفت داشته اند و بنده دیدار شمس و مولانا را بر این باور می دانم.»
وی به ابیاتی از شعر مولانا در همین رابطه اشاره كرد و افزود: «این دو (شمس و مولانا) در سطحی قرار داشتند كه یكدیگر را جذب كردند... و شمس تبریزی را فقط [بر اساس اشعار مولانا] می توان شناخت.»
این استاد ادبیات خاطرنشان كرد: «شمس تبریزی در حدی كه از مولانا شناخت داریم، قابل شناسایی نیست و مقالات [منسوب به وی] نیز توسط یاران مولانا (در مجالسی كه همراه شمس حضور داشته است) گردآوری شده است.»