صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مشاور پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: باید تربیت ارتباطی صحیح تری در آموزش و پرورش ورای آنچه در قالب كتاب و واحد درسی است، تعریف شود.

برنامه «صبح و گفت و گو» رادیو گفت و گو با موضوع خدمات فضای مجازی كودك و نوجوان و با حضور مهندس خسرو سلجوقی عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات و مسئول اجرای سند حمایت و برنامه اقدام توسعه و دكتر عبدالوحید فیاضی عضو سابق كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مشاور پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش روانه آنتن شد.

خسرو سلجوقی با اشاره به سند حمایت و برنامه اقدام توسعه فضای مجازی برای كودك و نوجوان، گفت: این سند در راستای مصوبه شورای عالی فضای مجازی كه یكی از بخش های شبكه ملی اطلاعات است، تهیه شده و نگاهش این است كه باید هر دستگاه اجرایی و همچنین مردم چه اقداماتی را انجام دهند كنند تا به اهداف مان برسیم.

مسئول اجرای سند حمایت و برنامه اقدام توسعه در رابطه با مسئولیت خود عنوان كرد: بخشی از وظایف بنده هماهنگی است و بخشی این است كه در جاهایی قوانین و مقررات كسر داریم بتوانیم قوانین مورد نیاز را از طریق مجلس یا شورای عالی فضای مجازی تهیه كنیم.

بخش دیگر از وظایف، تامین منابع مالی است و اینكه بتوان آنها را به یك سو متمركز كرد. همچنین كمك كردن به بازیگر ها در این حوزه است تا حضور خوبی داشته باشند از جمله الان یكسری از تولیدكننده های فضای كودك بازار ندارند و شناخته شده نیستند و اگر مردم بدانند چقدر موثر هستند حتما از این ها خرید می كنند.

وی بر لزوم شناخت و احاطه داشتن بر وضعیت جامعه تاكید و بیان كرد: نگرانی زمانی كم می شود كه از چه چیزی كه با آن مواجهیم شناخت پیدا كنیم مقام معظم رهبری هم تاكید دارند كه روی دشمن شناخت پیدا كنید، ما اگر بدانیم كجاها هستیم و به كجاها می خواهیم برویم بهترین فرصت است كه بتوانیم در فضای مجازی حضور مقتدرانه داشته باشیم.

در ادامه عبدالوحید فیاضی با بیان اینكه هشدارها و نگرانی ها معمولا در شرایطی است كه اطلاع كمتری از آنچه كه به ما روی می آورد وجود دارد، متذكر شد: فناوری در حوزه نوجوانان و كودكان مسئله جدیدی است و بخاطر نو بودنش این استرس ها و نگرانی ها وجود دارد. این نگرانی ها هنوز هم وجود دارد چون نمی دانیم در پیش روی ما چه چیزی قرار دارد تا پدافندهای لازم را در مقابل هجوم هایی كه ممكن است گاهی آسیب زا هم باشد، تعریف كنیم.

وی به وظایف آموزش و پرورش در حوزه فضای مجازی اشاره و بیان كرد: وزارت آموزش و پرورش باید به همه اركان تربیتی و آموزشی كشور متناسب و متعاقب به اقتضای زمان و فضای موجود جهانی از هرگونه حركت های نوینی كه در حوزه های فناوری است یا حوزه های دیگر استقبال كند و این استقبال هم وجود دارد كمااینكه در دوره ابتدایی و در كلاس ششم وزارت آموزش و پرورش این را پیش بینی كرده بود و واحد درسی برای فناوری تالیف شد.

مشاور پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش در عین حال گفت: اما نگرانی اجتماعی، این است كه هنوز آن چیزی كه لازم بوده طراحی نكردیم، معتقدیم باید تربیت ارتباطی را در آموزش و پرورش تعریف كنیم و تربیت ارتباطی صحیح تری ورای آنچه در قالب كتاب و واحد درسی است، تعریف شود.

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس

  • ماهیت سازمان ملل نشان‌دهنده عدم میل و رغبت این نهاد برای حل مشكلان جهان است

  • دشمنان كشورمان، ملت ایران را خار و ذلیل می‌خواهند/ آنها مخالف پیشرفت ایران هستند

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم