پرس شیعه: نگاه تجددگراها به دین متاثر از غرب جدید است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگاه تجددگراها بسیار متاثر از نگاهی است كه در غرب جدید شكل گرفته و دین تنها مربوط به حوزه درون شخص می شود.

1398/03/22
|
08:25

به گزارش شیعه پرس، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع جایگاه معرفت دینی و معرفت شناسی مدرن و با حضور حجت الاسلام حمیدرضا شاكرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام شاكرین در آغاز با بیان اینكه كسانی كه در جریان تجدد خواهی حضور دارند، نگاه یكسان به دین ندارند، گفت: نگاه غالب و كلی تجدد به دین به عنوان یك مجموعه هدایت های الهی و آسمانی برای سعادت بشر نیست و جای خودش را به یك نگاه زمینی داده است. یعنی همانطور كه در غرب اتفاق افتاد، مقدسات به تدریجی زمینی شدند و دین در حد یك مقوله فرهنگی و بشرساخت تنزل پیدا كرد، همین مسیر در جریان تجدد خواهی نیز رخ داده است.

وی بیان كرد: تجدد گراها تحت عناوینی مانند قرائت انسانی از دین، آن را می بینند و ممكن است مردم فكر كنند این قرائت برای انسان ارزش قائل می شود درحالیكه اسلام و دین برای انسان ارزش قائل است اما تجددگراها قرائتی اومانیستی از انسان دارند و به همین جهت به دین به عنوان پدیده ای بشری نگاه می كنند یعنی گمان می كنند دین بر اساس نیازهای خودش، دین را خلق كرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره افتراق دین الهی و دین تجددگراها اظهار داشت: در تفكر اسلامی، دین مجموعه ای كامل است و هر آنچه بشر برای هدایت الهی نیاز دارد را در اختیار انسان قرار می دهد و بخش های عظیمی از زندگی دنیوی و تمدن و همچنین نظام اجتماعی انسان را در بر می گیرد در حالی كه در دین تجددگراها، همه این مولفه ها در كنار هم وجود ندارد.

وی تصریح كرد: قلمرو دین در صورت مراجعه به كتاب و سنت، بسیار وسیع است زیرا هم آخرت و هم دنیای انسان را پوشش می دهد و به تعبیری به همه حوزه های روابط چهار گانه انسان با خدا، با خودش، با هم نوعانش و هم با طبیعت و محیط زیست توجه كرده است.

حجت الاسلام شاكرین درباره دین در حوزه تجدد گرایی نیز اشاره كرد: نگاه تجددگراها بسیار متاثر از نگاهی است كه در غرب جدید شكل گرفت و دین تنها مربوط به حوزه درون شخص می شود. البته دین تجددگراها آموزه های اخلاقی نیز دارد كه از این جهت در برخی از مناسبات اجتماعی می تواند التزام درونی ایجاد كند و بنابراین دین امری شخصی می شود

دسترسی سریع