صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگاه تجددگراها بسیار متاثر از نگاهی است که در غرب جدید شکل گرفته و دین تنها مربوط به حوزه درون شخص می شود.

به گزارش شیعه پرس، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع جایگاه معرفت دینی و معرفت شناسی مدرن و با حضور حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام شاکرین در آغاز با بیان اینکه کسانی که در جریان تجدد خواهی حضور دارند، نگاه یکسان به دین ندارند، گفت: نگاه غالب و کلی تجدد به دین به عنوان یک مجموعه هدایت های الهی و آسمانی برای سعادت بشر نیست و جای خودش را به یک نگاه زمینی داده است. یعنی همانطور که در غرب اتفاق افتاد، مقدسات به تدریجی زمینی شدند و دین در حد یک مقوله فرهنگی و بشرساخت تنزل پیدا کرد، همین مسیر در جریان تجدد خواهی نیز رخ داده است.

وی بیان کرد: تجدد گراها تحت عناوینی مانند قرائت انسانی از دین، آن را می بینند و ممکن است مردم فکر کنند این قرائت برای انسان ارزش قائل می شود درحالیکه اسلام و دین برای انسان ارزش قائل است اما تجددگراها قرائتی اومانیستی از انسان دارند و به همین جهت به دین به عنوان پدیده ای بشری نگاه می کنند یعنی گمان می کنند دین بر اساس نیازهای خودش، دین را خلق کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره افتراق دین الهی و دین تجددگراها اظهار داشت: در تفکر اسلامی، دین مجموعه ای کامل است و هر آنچه بشر برای هدایت الهی نیاز دارد را در اختیار انسان قرار می دهد و بخش های عظیمی از زندگی دنیوی و تمدن و همچنین نظام اجتماعی انسان را در بر می گیرد در حالی که در دین تجددگراها، همه این مولفه ها در کنار هم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: قلمرو دین در صورت مراجعه به کتاب و سنت، بسیار وسیع است زیرا هم آخرت و هم دنیای انسان را پوشش می دهد و به تعبیری به همه حوزه های روابط چهار گانه انسان با خدا، با خودش، با هم نوعانش و هم با طبیعت و محیط زیست توجه کرده است.

حجت الاسلام شاکرین درباره دین در حوزه تجدد گرایی نیز اشاره کرد: نگاه تجددگراها بسیار متاثر از نگاهی است که در غرب جدید شکل گرفت و دین تنها مربوط به حوزه درون شخص می شود. البته دین تجددگراها آموزه های اخلاقی نیز دارد که از این جهت در برخی از مناسبات اجتماعی می تواند التزام درونی ایجاد کند و بنابراین دین امری شخصی می شود

مرتبط با این خبر

  • پول های کثیف در بازار خودرو

  • سوء پیشینه و چالش های آن در گفت و گوی اجتماعی بررسی می شود

  • بررسی روابط مالک و مستاجر در آوای قانون

  • دعوت از کودکان و نوجوانان برای فرهنگسازی و پیشگیری از اعتیاد

  • نماینده های لیست تهران باید به مردم پاسخگو باشند

  • آیا طرح ملی مسکن می تواند از التهابات بازار بکاهد؟

  • دخالت دولت در کشاورزی به بهانه تأمین امنیت غذایی

  • چه‌کسانی از پرداخت مالیات بر سکه معاف می‌شوند؟

  • نقش آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ عفاف و حیا

  • عملکرد وزارت ارتباطات در مقیاس با نیازها، مناسب نیست