خبرگزاری مهر: ناشران بی‌توجه به فضای مجازی محكوم به شكست هستند

مدیر انتشارات هزاره ققنوس گفت: از زمان شیوع كرونا ناشران خلاق اقدام به فروش كتاب از بستر فضای مجازی كردند و ناشرانی كه این كار خلاقانه را انجام ندهند محكوم به شكست هستند.

1399/04/16
|
15:10

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی با موضوع كتابفروشی و تولید محتوا در فضای مجازی در گفتگو با رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حاجی‌آبادی در این‌برنامه گفت: هر رسانه‌ای كاركرد و آداب مخصوص خودش را دارد. به‌عنوان مثال آداب خواندن كتاب چاپی این است كه به كتابفروشی‌های خیابان انقلاب و یا هفت تیر مراجعه كنیم، كتاب بخوانیم و با شخصیت های داخل كتاب همزاد پنداری كنیم اما از زمان شیوع كرونا ناشران خلاق به فروش كتاب های خود از بستر فضای مجازی اقدام كردند. ناشران و كتابفروشانی كه این كار خلاقانه را انجام ندهند محكوم به شكست هستند چراكه به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش می‌شوند.

وی افزود: شیوه فروش كتاب و محصولات فرهنگی با شیوع كرونا تفاوت محسوسی پیدا كرده است. حداقل تفاوتش این است كه دیگر نیازی به حضور فیزیكی نیست و مخاطبان به راحتی می توانند خلاصه كتاب مورد نظر خود را در گوشی های هوشمند مشاهده كنند، بشنوند و بخوانند. كار فرهنگی باید كاملاً حرفه‌ای باشد و به همین دلیل است كه دوستانی كه با نگاه دریافت حمایت و كمك اقتصادی از دولت وارد حوزه فرهنگ می شوند كار را برای اهالی حرفه ای فرهنگ سخت می كنند. این افراد با این نگاه خود دست به اقداماتی می‌زنند كه نه‌تنها كمكی به فرهنگ نمی‌شود بلكه ضد فرهنگ هم هست.

این‌ناشر در ادامه گفت: فرهنگ معمولاً اولویت آخر مسئولان و مردم و حتی خود اهالی فرهنگ است. ما اگر سینمایی ها و رادیویی ها را اهل فرهنگ بدانیم این سوال مطرح می شود كه كدام یك از شخصیت های سینمایی و نمایش رادیویی و تئاتری در حال كتاب خواندن دیده شده اند كه بر مخاطب تاثیرگذار باشند؟! متاسفانه این اتفاق در آموزش و پرورش ما هم نیفتاده است، ما در آموزش به فرزندانمان طوری رفتار كردیم كه كتاب گریز بار آمده اند همانطور كه نویسنده گریز هم بار آمده اند و درس انشا مهجور مانده و حتی تدریس هم نمی شود.

وی استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این حوزه را ضروری خواند و گفت: ما برای استفاده از این ظرفیت باید خلاقیت داشته باشیم و البته راه استفاده از رسانه های نوین را هم یاد بگیریم. ما در حال حاضر شاهد جنگ رسانه ای هستیم؛ یعنی رادیو تلویزیون را رقیب خودش می داند و تلویزیون هم فضای مجازی را و اگر كتاب را هم رسانه بدانیم با تلویزیون رقابت می كند اما بالاخره باید این جنگ رسانه ای را كنار گذاشت و به هم افزایی رسانه ای تبدیل كرد.

حاجی آبادی با بیان اینكه تعاملات نشر هزاره ققنوس با دنیای بیرون از خودش خیلی بیشتر شده، گفت: اخیراً كتاب طنز «من شوهرم را نكشتم» درباره فرهنگ چین و ازدواج و با همكاری با ناشران چینی ترجمه شد و احتمالاً با اقبال خوبی از سمت مردم كشورمان مواجه می شود. در قرارداد با ناشران تركیه‌ای نیز سه مجموعه كتاب شعر و یك مجموعه شعر از یك ناشر برزیلی ترجمه شده است البته ناشران خارجی هم برخی كتاب های ما را درخواست كرده اند مثلاً یك ناشر یونانی امتیاز كپی رایت كتاب دو زبانه «زندگی در آغوش مرگ» را خریداری كرده است.

دسترسی سریع