استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه نظریه رؤیاهای رسولانه گفتههای تماماً خودساخته عبدالكریم سروش است، تأكید كرد: او قرآن را تنزل داده و وحی را در رویا خلاصه نموده، حال آنكه رؤیا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است.
به گزارش ایكنا، حجتالاسلام والمسلمین قادر فاضلی در گفتوگو با برنامه معرفتی «سوفیا» اظهار كرد: تا چند سال پیش «صراط مستقیم» را به یكی از راههای مستقیم ترجمه كردند كه كاملاً غلط بود و هیچ مفسری تاكنون این كار را نكرده است.
وی در مصاحبه با رادیو گفتوگو با اشاره به مانور دادن روی مفهومِ دریافتیِ غلط از آیات قرآن گفت: سروش همچنین مقوله «تجربه نبوی» را مطرح كرد و بحث جدید «رؤیای پیامبرانه» را نیز طرح نمود كه در ادامه سخنان قبلی است و همه این حرفهای به ظاهر نو، بستری روحی و روانی دارد.
حجتالاسلام فاضلی ادامه داد: آقای سروش مدعی است كه قرآن بر اساس وحی نیست كه مستقیما نازل شده باشد؛ اما پیشتر عالمانهتر سخن میگفت كه اینها معانی است كه بر قلب پیامبر (ص) وارد میشود و او این معانی را به شكل الفاظی در میآورد و ما نیز پاسخی برای او نوشتیم كه خیر! این سخن كاملا خلاف نصِ قرآن كریم و گفته تمامی مفسرین است.
وی معتقد است چنین اظهاراتی برآمده از سخنانی «من در آوردی» از سوی كریم سروش بوده و فقط او به سخنان خود پایبند است كه البته در ادامه، به جای معنا بخشیدن به سخنان خود، ماجرایی غلط اندر غلط را شكل داده است.
حجتالاسلام فاضلی افزود: سروش میگوید كل ماجرای وحی یك رؤیا و تجربه بوده و تألیف پیامبر (ص) است. حال آنكه مقوله «تألیف» در ذهن مردم معنایی مشخص دارد و برداشتی واضح از آن میشود، ولی در قرآن كریم، خداوند میفرمایند ما آن را به همین شكل نازل كردیم كه میان این مفهوم با معنای تألیفی كه در ذهن مردم است و كریم سروش بدان اشاره دارد، زمین تا آسمان فاصله است.
این استاد حوزه و دانشگاه در رشته عرفان با اشاره به كلام الله كه هیچ یك از مخلوقات قادر به آوردنِ چنین كتابی نظیر قرآن نیستند، تاكید كرد: چطور آقای سروش میگوید قرآن مستقیما تألیف و تجربه پیغمبر (ص) است؟!
حجتالاسلام فاضلی در ادامه سخنان خود در رادیو گفتوگو با اعلام اینكه عبدالكریم سروش قصد دارد موضوعی تازه را بیان كند كه دیگران نگفتهاند، تصریح كرد: به فرض اگر سخن او صحیح باشد و قرآن رؤیایی پیامبرانه باشد، چه دلیلی بر این سخن وجود دارد؟ نه در قرآن مصادیقی بر این مضمون آمده و یا روایتی در این زمینه وجود دارد و نه حتی بحثی عقلانی در این باب شنیده شده است.
وی ضمن پرسش از دكتر سروش گفت: شما از كجا چنین نظریهای را استخراج كردهای كه قرآن تماماً رؤیای پیامبرانه است؟ این مطالب درست مانند گفته عدهای است كه مدعی هستند، چون ما این گونه میپسندیم، پس باید چنین و چنان شود، اما آیا حدیث و روایتی در باب این ادعاها هست؟ مسلماً خیر!
حجتالاسلام فاضلی افزود: نكته دیگر اینكه سروش قرآن را تنزل داده است و وحی را در رؤیا خلاصه نموده؛ حال آنكه رؤیا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است. از سرتاپای سخنان سروش یكسری معنا میبارد كه نشان میدهد او فقط درپی مطرح كردن حرف خود است و كاری به حقیقت ندارد.
حجتالاسلام فاضلی سخنان سروش را اینگونه تشریح كرد كه رسول الله (ص) فقط یك راوی بوده و مخاطبِ وحی نیست و پیامبر (ص) را روایتگر مناظری دانست كه خویشتن آن را دیده است.
وی این سخنان [شرك آمیز] را خلاف نصِ قرآن كریم و عقل دانست تا فقط سخن خود را به كرسی بنشاند و تصریح كرد: او از كجا چنین ادعاهایی دارد كه خلاف نص قرآن سخن میگوید و تلاش دارد با عباراتی شاعرانه حرف خود را جا بیاندازد.
حجتالاسلام فاضلی با اشاره به آیاتی از قرآن تاكید كرد چنین مسائلی قابل درك برای پیامبر (ص) نبوده و تنها وحی بوده است و یادآوری كرد كه خداوند در قرآن تاكید دارد كه پیامبر به مردم یا كافران یا مشركان و سایر گروهها مسائلی را باز گو نماید و لذا سروش نمیتواند ادعا كند باری تعالی چنین مطالبی را نفرموده است.
وی سخنان سروش را دروغی مبین و آشكار نامید و افزود: هر بچه مسلمانی كه یكبار قرآن را خوانده باشد، این دروغها را متوجه میشود. ولی سروش همه اینها را نادیده گرفته تا «رؤیای خود» را بیان كند و دنبال تایید نیز میگردد تا پیامبر (ص) را شریكِ [تصورات باطل]و حرف ناپخته خود بداند.
حجتالاسلام فاضلی همچنین این سخن سروش كه «فقط من متوجه این مسئله شدهام» را رد كرد و گفت: او میگوید من شق القمر كردم و اگر این مسئله جا بیفتد دیگر نیاز به تعبیر قرآن نداریم؛ حال آنكه قرآن خود میفرماید نیاز به تعبیر وجود دارد.