روایت رنگ‌ها هر روز از ساعت 11:55 به مدت 5 دقیقه

رادیو گفت و گو

روايت رنگ‌ها

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک چهل و هفتم: خط اتصال جیوه

همه خبرهای مختلفی که درباره ضعف ایران در علم و دانش استفاده می شود را بگذارید کنار این مساله، در نهایت می خواهند بگویند ایران را چه به دانش های پیشرفته!

1400/08/20
|
22:38
|

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: یکی از فلزات جالب در طبیعت است، بسیار کم است و بسیار کاربردی، بله فلز جیوه. یکی از خصوصیات این فلز آن است قطره های آن هر کجا که باشند با گرما به هم می چسبند و یکی می شوند. این خصلت فلز جیوه شبیه یک شگرد رسانه ای است با عنوان ” خط اتصال جیوه “ ایران به هیچ عنوان نباید توان هسته ای داشته باشد. این شعاری است که سال هاست علیه ایران و توان هسته ای اش استفاده شده است. هنوز هم همین جملات تکرار می شود. همه خبرهای مختلفی که درباره ضعف ایران در علم و دانش استفاده می شود را بگذارید کنار این مساله، در نهایت می خواهند بگویند ایران را چه به دانش های پیشرفته...!!!

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت و گو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” خط اتصال جیوه “ گفت: اگر شما به جیوه گرما بدهید و به هزاران تیکه هم تقسیم بندی بکنید ، این در یک محیطی که قرار بگیرد دوباره بهم جذب و متصل و تجمع می شود ، دوباره کل واحد را برای خودش تشکیل می دهد.

داودی افزود: اتصال جیوه یعنی اتصال همه فکت ها ، محورها ، استدلال ها ، رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک آدم از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: یکباره در یک جایی، در یک واقعه ای همه آنها را فراخوان می کند ، آنان جمع می شوند و بهم متصل می شوند و بهم پیوند می خورند ، حتی اگر سرما و گرما دیده باشند، حتی اگر شرایط در نگه داری قطعات آن موضوعاتی که مطرح شده نامناسب باشد اما در یک شرایط مناسب آنها بهم متصل می شوند و یه کل واحد را تشکیل می دهند و همیشه در حوزه شناختی ، عملیات بر اساس کل واحد است و شکل می گیرد.

داودی گفت: رسانه معاند 20 سال روی ذهن مخاطب کار می کند و می گوید که مردم شما توانمند نیستید و هر کاری هم بکنید نمی توانید، چرا نمی توانید؟ ببینید ، ماشین نمی توانید بسازید ، آبگرم کن نمی توانید بسازید ، هتل نمی توانید بسازید ، جاده نمی توانید بسازید ، پل نمی توانید بسازید و در کل هیچی نمی توانید بسازید.

داودی ادامه داد رسانه معاند این موارد را ظرف 20 سال در عرصه های مختلف مطرح می کند ، یکباره در یک نفوذ و غافل گیری ، مجموعه هسته ای را می زنند، حال می بایست شما یک واکنشی نشان بدهید، رسانه معاند در اینجا می گوید ببینید شما که نمی توانستید ، وارد کنید ، صنعت هسته ای برای چه می خواهید شما که نمی توانید بسازید ، چرا اینقدر اصرار دارید و روی آن موضوع متمرکز هستید ، که در نتیجه تحریم باشید و نتوانید موارد دیگر را پیش ببرید، پس رهایش کنید.
آقای داودی گفت اینجاست که این رسانه های بیگانه و معاند همه ناتوانی ها را که اشاره کرده بودند و آن نمی توانستی هایی را که القا کردند را تجمیع می کند، اینجا وقتی که نمی توانید پس رهایش کنید و بجای هسته ای تحریم ها را باز کنید.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: بعد از این همه القائات منفی، مخاطب پیش خودش می گوید پس نمی توانم، آن تیکه ها همه در ذهنش جمع شده است.اشرافی گری متعدد و ناتوانی هایی که مطرح کرده است، همه آنها اینجا معلوم می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد پس تکنیک ” خط اتصال جیوه “ یعنی رسانه در زمان های مختلف نقاط مختلف را در ذهن مخاطب کِشت می کند ، بگونه ای که در مقاطع زمانی و جاهایی همه این ذره های کدگذاری شده در ذهن ، به یک محتوا و تصمیم گیری در ذهن مخاطب تبدیل می شود.

دادوی گفت: ”خط اتصال جیوه“ معمولا مختص زمانی است که رسانه بخواهد مخاطب نسبت به آن چیزی که در جامعه در حال رخ دادن است ، در برهه های مختلف تصمیم گیری کند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

رسانه ها از طریق نظرسازی، نظرسنجی، تولید خوراک تبلیغاتی ، دو قطبی کردن جامعه و ... جریان حاکم را متحجر و ناکارآمد و جریان خود را که به غرب وفادار است معرفی کرده و زمینه را برای براندازی فراهم می کنند . مهمترین ابزار رسانه ای عبارتند از شبکه های ماهواره ای بین اللی، سایت های اینترنتی ، وبلاگ ها، جنگ سایبری ، روزنامه ها و نشریات ، پیامک ها ، فیلم های سینمایی و...

رسانه ها با بهره گیری از تکنیک های تحریف، سانسور، ساختن یک یا چند دشمن فرضی، افکارسازی، اغراق، شایعه سازی، فریب، دروغ ، قانون گریزی ، تفرقه ، ابهام گویی ، برچسب زنی ، ترور شخصیت، استفاده از نهاد های جنسی و ده ها روش دیگر فضای یأس و تاریکی را در جامعة هدف خلق می کنند، سپس با پاره ای شعارهای عوام فریبی مردم را به سوی اهداف خود هدایت می کنند، به گونه ای که خیلی از افراد غافل متوجه ترفند دشمن نمی شوند و وقتی از خواب برمی خیزند که کار از کار گذشته است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“ روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

دسترسی سریع
روایت رنگ‌ها