پایش یكشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ساعت 10:00 به مدت 55 دقیقه

رادیو گفت و گو

پايش

یك فعال رسانه‌ای: رسانه‌ها بعد از انتخابات هم پیگیر مطالبات مردم باشند

آرکونتن در رادیو گفت‌وگو تأکیدکرد: رسانه ها می توانند در پیگیری مطالبات مردم و وعده های نامزدها نقش آفرینی کنند.

1400/03/22
|
10:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهدی آرکونتن، فعال رسانه ای با برنامه «پایش» درمورد سواد رسانه ای و مشارکت حداکثری در انتخابات گفتگو کرد.

آرکونتن گفت: تشخیص صحت و سقم پیام هایی که در رسانه ها تولید می شود و اشتراک گذاری آن ها به ویژه در شرایط انتخاباتی نیازمند تأمل و بررسی است لذا افزایش شناخت مخاطب نسبت به رسانه ها قطعاً به بازنشر اخبار سالم و واقعی تر کمک خواهد کرد.

وی از انتخابات به عنوان بالاترین شیوه دموکراسی در جامعه یادکرد و افزود: رسانه ها در کنار جریان های سیاسی و نامزدها، در تبلیغ و مشارکت مردم موثرند و مردم را به حضور پرشور در انتخابات دعوت می کنند.

این فعال رسانه ای متذکرشد: باید مراقب بود که این رویکرد رسانه ها با حفظ منافع ملی و رعایت موازین اخلاقی همراه باشد و از تخریب و درج اخبار کاذب نسبت به دیگر نامزدها جلوگیری شود.

آرکونتن به کارکرد آگاهی بخشی رسانه ها نیز اشاره و اظهارکرد: رسانه ها باید با درک درستی از واقعیت های جامعه به معرفی نامزد مورد نظر بپردازند اما این اتفاق زمانی خواهد افتاد که رسانه ها نسبت به وظیفه ذاتی خود یعنی شفافیت و افزایش درک عمومی اقدام کنند.

وی ضمن تأکید به رسانه ها که نباید مردم را از تصمیم گیری درست منحرف کنند افزود: از آنجایی که معمولاً بازار شایعات در ایام انتخابات خیلی گرم می شود و این انتخاب مردم را سخت می کند لذا رسانه ها باید وظایف خود را درست انجام دهند تا شهروندان به جای انتخاب شخص، به برنامه ها و اندیشه ها و سوابق کاری نامزد توجه کنند.

فعال رسانه ای با اشاره به اینکه مسئولیت رسانه ها فقط در ایام انتخابات نیست گفت: رسانه ها بعد از انتخابات هم موظف به نقش آفرینی هستند یعنی این مطلب جا بیفتد که هر کاندیدایی که انتخاب شد رئیس جمهور همه مردم است.

آرکونتن با تصریح بر اینکه ضمانت اجرایی و پاسخگویی برای وعده های نامزدها وجود ندارد گفت: بعد از برگزاری انتخابات شاهدیم که ضمانت اجرایی برای وعده های کاندیدادها وجود ندارد و اینجاست که رسانه ها می توانند در پیگیری مطالبات مردم و وعده های نامزدها نقش آفرینی کنند.

وی در رابطه با کاربرد سواد رسانه ای در فضای مجازی گفت: امروزه برخی رسانه ها با استفاده از عکس و فیلم و تاکتیک های خبری فقط پاره ای از حقیقت را بیان می کنند از این رو آموزش سواد رسانه ای در فضای مجازی به مراتب ضروری تر و مهم تر است.

آرکونتن درمورد فعالیت رسانه های معاند فارسی زبان در ایام انتخابات اظهارکرد: این رسانه ها با هزینه های بالایی که می کنند قطعاً دلسوز مردم ما نیستند و در این ایام هم با عملیات روانی، سعی در ارائه اطلاعات گمراه کننده و ترور شخصیتی و به سخره گرفتن نامزدها دارند.

این فعال رسانه ای در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور مردم در انتخابات به معنای اعتراض به شرایط موجود است یا خیر گفت: معمولاً هر وقت که کارآمدی دولتها کاهش پیدا کند افراد بحث عدم مشارکت را مطرح می کنند اما بهترین کار این است که روحیه مطالبه گری و سواد رسانه ای را در خود افزایش دهیم.

دسترسی سریع
پایش