صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

رییس هییت مدیره انجمن صنعت بانکرینگ گفت: صنعت بانکرینگ باید در کشور متولی فراسازمانی داشته باشد که با بررسی مشکلات و با تعریف هدف مشخص مسیر پیشرفت این صنعت را مهیا کنیم.

مصطفی کشکولی، رییس هییت مدیره انجمن صنعت بانکرینگ، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص فرصت های بی بدیل ایران در استفاده از صنعت بانکرینگ، اظهار کرد: حدود 80 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و 70 درصد از هزینه های کشتی ها مربوط به قیمت سوخت می شود.

وی با بیان اینکه کشتی ها با ظرفیت های مختلف تقریبا روزانه 100 تن سوخت مصرف می کنند، افزود: امروزه بالای 200 بندر در دنیا عملیات سوخت رسانی را به کشتی ها انجام می دهند که از این میزان 3 بندر سنگاپور، فجیره و روتردام به تنهایی 22 درصد این سهم را به خود اختصاص داده اند.

رییس هییت مدیره انجمن صنعت بانکرینگ توضیح داد: کشور ما در جزیره قشم منطقه سلخ موقیعت بسیار ویژه برای بانکرینگ دارد چراکه اکثر کشتی ها به طرف عربستان، کویت و کشورهای منطقه از این قسمت عبور می کنند و همچنین عمق سواحل کشور ما برای لنگر دهی کشتی ها عبوری بسیار منحصر به فرد است.

کشکولی در مصاحبه با رادیو گفت وگو با بیان اینکه گردش نقدینگی بازار جهانی بانکرینگ حدود 200 میلیارد دلار است ، گفت: بیش از 90 درصد سهم بانکرینگ منطقه خلیج فارس و دریای عمان در اختیار امارات بوده و در بندر فجیره صورت می گیرد و 10 میلیارد دلار در سال سهم این منطقه است.

وی ادامه داد: کشور ما بزرگترین تولیدکننده نفت کوره با کیفیت خوب در منطقه است و بیش از یک سوم نفت کوره مورد نیاز بندر فجیره از ایران تامین می شود، اما در طول 8 سال جنگ تحمیلی فجیره با فراهم کردن زیرساخت های اصلی و جانبی صنعت بانکرینگ توانسته از کشور ما پیشی بگیرد و سهم بازار منطقه را به دست آورد.

کشکولی در خصوص فعالیت های کشور در ارتقای صنعت بانکرینگ و بدست آودن سهم بازار منطقه، بیان کرد: قبل از تاسیس انجمن بانکرینگ، شرکت های فعال در این حوزه در 12 سال گذشته برای فعالیت در بنادر به ویژه بندرعباس مجوز گرفتند و سرمایه گذاری هایی را در حدود 14 هزار میلیارد تومان انجام دادند اما به دلیل وجود مشکلات شرکت ها رغبتی برای ادامه سرمایه گذاری ندارند.

وی در رادیو گفت وگو افزود: یکی از چالش های ما در این صنعت هزینه های بالا سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت های بانکرینگ است و این صنعت درآمدی چندانی ندارد که بتواند پاسخگوی این هزینه ها باشد، چراکه قیمت نفت کوره ای که شرکت نفت در اختیار ما قرار می دهد مشابه قیمت صادراتی است و همچنین برای هر تن سه دلار اجاره مخزن به سازمان بنادر داده می شود که با وجود این هزینه ها انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت از بین رفته است.

رییس هییت مدیره انجمن صنعت بانکرینگ در خصوص راهکارهای پیشرفت این صنعت تصریح کرد: صنعت بانکرینگ باید در کشور متولی فرا سازمانی داشته باشد که با بررسی مشکلات و با تعریف هدف مشخص مسیر پیشرفت این صنعت را مهیا کنیم و همچنین با ایجاد مزیت رقابتی کشتی ها برای سوخت گیری از کشورمان ترغیب کنیم.

مرتبط با این خبر

  • لوگوی واحد سازمان های اسلامی؛ راهی برای پیشرفت صنعت غذایی حلال

  • رشد صنعت غذای حلال، کشور را تک محصولی بودن خارج می کند

  • غفلت از غذای حلال؛ موجب عقب ماندگی است

  • نوسانات نرخ ارز حاصل بی انضباطی و عدم برنامه ریزی است

  • ثبات در بازار ارز به تولید جان تازه ای می بخشد

  • آرامش روانی بیشترین تاثیر را بر ثبات بازار ارز دارد

  • اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق در انتظار رفع ایراد شورای نگهبان!

  • قاچاق دام، سوخت و دارو؛ صدرنشین پرونده متخلفان!

  • قاچاقچیان تهرانی 122 میلیاردتومان جریمه شدند

  • کشور ما در حوزه های تحریمی به صورت منفعلانه برخورد می کند