صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: سند تحول بنیادین باید در سال 95 به روز رسانی می شد و یک بازنگری در آن صورت می گرفت اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و اعتبار سند از نظر به روز شدن خدشه دار شده است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع موانع اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با حضور دکتر حجت الله بنیادی مدرس دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

حجت الله بنیادی در آغاز درباره وضعیت اجرایی سند اظهار داشت: در خوش بینانه ترین حالت ممکن، حداکثر 30 درصد از سند در سال 97 اجرا شده است و بعضی از آمارها نیز نشان می دهد، فقط ده درصد از سند اجرایی شده است.

وی با تصریح بر اینکه برای اجرای سند تحول موانع فراوانی برای اجرا داریم، گفت: موانع سند تحول به دو بخش تقسیم می شوند؛ یک بخش مربوط به ساختار تدوین خود سند تحول و نه مبانی نظری آن مربوط می شود. سند تحول دارای مبانی نظری است که بسیار کامل است زیرا از سال های دور روی آن تحقیق شده است و نهایتا در سال 90 به پایان رسیده است.

وی درباره اشکالات ساختاری سند تحول بیان کرد: متاسفانه این سند تحول را نه یک سند راهبردی و نه یک سند عملیاتی می توانیم تلقی کنیم، به این دلیل که در سند بیانیه ماموریت، چشم انداز، راهبردها و بیانیه ارزش ها وجود دارد که ویژگی های یک سند راهبردی است اما بعد از آن اهداف عملیاتی در سند تعریف شده است و معین نشده است که هر کدام از این اهداف توسط چه بخش و حوزه ای انجام می شود و این جزو اشکالات سند است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با رادیو گفت و گو به اعتبار سند اشاره کرد و بیان داشت: در سند اشاره شده است که پس از پنج سال باید بازنگری صورت گیرد و در واقع ترمیم شود. با توجه به اینکه سند تحول بنیادین در سال 90 تصویب شده است، منطقا باید در سال 95 به روز می شد که با توجه به تغییرات گسترده علمی و فناوری این امر ضروری بود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و اعتبار سند از نظر به روز شدن خدشه دار شده است و در واقع با یک سند کهنه و تاریخ گذشته روبرو هستیم.

بنیادی همچنین به مجریان سند اشاره کرد و عنوان داشت: متاسفانه در بخش اجرا نیز مشکلات زیادی داریم که مهمترین آن عدم باورمندی مجریان و مدیران آموزش و پرورش به گره گشا بودن سند است. اگر مدیران آموزش و پرورش باور داشته باشند سند تحول با همین مشکلات، گره گشا است، شاید خیلی از مسائلی که امروز با آن درگیر هستیم، به وجود نمی آمد.

مرتبط با این خبر

  • آسیب‌شناسی نظام آموزشی کشور در گفت و گوی علمی

  • آموزش و پرورش در تحقق فرصت های تربیتی با کیفیت موفق نبوده است

  • عدالت محور بودن یکی از ویژگی‌های دانش آموز بر اساس سند تحول بنیادین است

  • تاکید سند تحول بنیادین بر عدالت است

  • تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدالت آموزشی در گفتگوی علمی

  • سند تحول بنیادین دارای راهبردهای اساسی برای افق 1404 است

  • سند تحول بنیادین بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شده است

  • سند تحول بنیادین به زبان مدرسه تدوین نشده است

  • چشم اندازهای آموزش و پژوهش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

  • اجرای بازنگری ضمنی در هنگام اجرای سند تحول