گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی: گرایش به تمرکزگرایی در دانشگاه ها در میان عمده مسئولین وجود دارد

عبادتی از گرایش به تمرکز گرایی در میان عمده مسئولین به ویژه نمایندگان مجلس گفت و بیان کرد: عدم تمایل به تفویض اختیارات در پذیرش دانشجو به خود دانشگاه ها، به دلیل مشکلاتی است که در گذشته در جذب دانشجو به ویژه در زمینه تحصیلات تکمیلی، رخ داد.

1398/06/20
|
10:21
|

برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو با موضوع پیگیری تفویض اختیارات وزارت علوم به دانشگاه ها در خصوص آمایش سرزمین و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها و با حضور دکتر ناصر عبادتی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی به روی آنتن رفت.

عبادتی به موضوع تفویض اختیار پذیرش و سنجش دانشجو از طریق دانشگاه ها و همچنین آمایش آموزش عالی اشاره کرد و از ضرورت بررسی این دو موضوع به صورت تفکیک شده گفت و اظهار داشت: مباحثی که در حوزه آمایش سرزمینی مطرح می شود به سیاست های کلانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عطف به آن می پردازند، مربوط است. موضوع اختیارات دانشگاه در خصوص پذیرش دانشجو مقوله کوچکی از یک نظام آموزشی محسوب می شود.

وی از گرایش به تمرکز گرایی در میان عمده مسئولین به ویژه نمایندگان مجلس گفت و بیان کرد: عدم تمایل به تفویض اختیارات در پذیرش دانشجو به خود دانشگاه ها، به دلیل مشکلاتی است که در گذشته در جذب دانشجو به ویژه در زمینه تحصیلات تکمیلی، دکتری و گروه های پزشکی رخ داد. بنابراین عدم تمرکز گرایی و تفویض اختیار هنوز به صورت جدی رخ نداده است و دستورالعمل ها و قوانین این اجازه را نمی دهد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمایش سرزمینی بیان کرد: آمایش سرزمینی چند شاخص دارد. نخست توان زیست محیطی هر منطقه است که می تواند مباحث گوناگون اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و منابع طبیعی را شامل شود. در کنار توان زیست محیطی، شاخص های اختصاص نیز وجود دارد که مرتبط با ویژگی های هر دانشگاه است.

وی تصریح کرد: برای توسعه کشور و داشتن آینده مطلوب نیاز است که آمایش سرزمینی صورت بگیرد. در توسعه پایدار بر اساس سند چشم انداز، آمایش سرزمینی به عنوان یک ملاک تعیین شده است. وقتی از آمایش سرزمینی سخن می گوییم، تمام نیازهای کشور در آن مد نظر قرار می گیرد.

عبادتی از لزوم نگاه یکپارچه در آمایش سرزمینی گفت و اظهار داشت: اگر می خواهیم آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی را مد نظر قرار دهیم، باید به آمایش صنعت نیز توجه کنیم. در حقیقت نمی توان آمایش صنعت در مسیری مخالف آمایش آموزش عالی حرکت کند و اساسا آمایش آموزش عالی و صنعت، قسمتی از یک برنامه کلان آمایش سرزمین است که می تواند کشور را به اهداف خود برساند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی