گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

متخصص حوزه خانواده و مطالعات زنان: جوانان به عنوان مخاطبان اصلی مد و لباس، در سیاست‌گذاری‌ها دیده نمی‌شوند

قاسمی گفت: بخش‌های دولتی برنامه ریزی کرده و قانون گذاری می‌کنند اما واقعیت اجتماعی، جوانان و افراد جامعه هستند که مخاطب‌های پدیده‌های اجتماعی همچون مد هستند.

1399/08/05
|
16:30
|

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع سودای مدلینگ و شرایط پیش رو در فضای مجازی و اینستاگرام و با حضور دکتر زهرا قاسمی متخصص حوزه خانواده و مطالعات زنان و مددکار اجتماعی به روی آنتن رفت.

زهرا قاسمی با بیان اینکه مد به شکل امروزی، پس از صنعتی شدن ایجاد شد، گفت: مد به دنبال دو امر متضاد هم رنگی و تمایز پذیری شکل گرفته است. افراد به دنبال همسان شدن و تقلید از دیگران و ترک کردن هویت خود و همسان با دیگر، به سمت مد می‌آیند. همچنین برخی دیگر از افراد، برای متمایز و منفرد شدن و داشتن برتری نسبت به دیگران، به سمت مد کشیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه دو پدیده اجتماعی مذکور، جامعه را به سمت مد جذب می‌کند، اظهار کرد: این جذابیت نسبت به مد بخصوص برای گروه‌های سنی 15 تا 35 سال یعنی گروه‌های نوجوانان و جوانان وجود دارد.

این متخصص حوزه خانواده و مطالعات زنان تصریح کرد: گرایش به کسب هویت در دوره‌های سنی خاصی مانند نوجوانان سبب می‌شود افراد خودشان را مطرح کرده، اثری از خود به جای بگذارند، خودشان را بشناسند و هویت کسب کنند. این موارد، عواملی هستند که سبب می‌شود مد به عنوان یک واقعیت و پدیده اجتماعی در همه جوامع پدید بیاید.

وی از نادیده گرفتن بخش اصلی اجتماعی حوزه مد و لباس یعنی مخاطبان در سیاست گذاری‌ها انتقاد کرد و افزود: بخش‌های دولتی برنامه ریزی می‌کنند و قانون گذاری را انجام می‌دهند اما واقعیت اجتماعی، جوانان و افراد جامعه هستند که مخاطب‌های پدیده‌های اجتماعی همچون مد هستند.

این مددکار اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه بافت واقعی جامعه دیده نمی‌شود، عنوان کرد: متاسفانه با نادیده گرفتن پدیده‌های اجتماعی مانند هویت سازی جوانان، امروز با موج انبوهی از دور شدن و عدم گرایش به ارزش‌های اسلامی را در میان جوانان در تمام بخش‌های زندگی از جمله شبکه‌های اجتماعی روبرو هستیم. این مسئله نشان از عدم موفقیت مجموعه‌های سیاست گذاری در حوزه‌های فرهنگی است که مد و لباس نیز به عنوان زیر مجموعه آن شناخته می‌شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی