گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

عضو كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران: مشکل آلودگی هوا نبود فرماندهی واحد است

قائمی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: مسئله آلودگی هوای کلان شهر‌ها به حدی رسیده است که باید همانند مسئله مهار شیوع کرونا در کشور که ستاد ملی مقابله با کرونا شکل گرفت، برای رفع مشکل آلودگی هوا نیز ستاد مبارزه با آلودگی هوا با فرماندهی واحد تشک

1400/09/08
|
12:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد طرح ترافیک و آلودگی هوا گفت: مشکل آلودگی هوا با عزم ملی و فرماندهی واحد برطرف خواهد شد و با تشکیل یک ستاد و ایجاد فرماندهی واحد تکالیف بخش‌های اثر گذار و دارای نقش روشن شده و می‌توان ترک فعل‌ها و تکالیف هر دستگاه‌ها را پیگیری‌ها کرد.

وی افزود: عمده ترین سهم حمل و نقل شهری در شهر تهران با اتوبوسرانی و مترو است که متاسفانه با ضعف شدید در این حوزه مواجه هستیم و در شهر تهران که روزانه 20 میلیون تردد شهری وجود دارد و40 تا 50 درصد این تردد‌ها سهم اتوبوسرانی است و باید حدود 10 میلیون جا به جایی را مدیریت کند، فقط 2 هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد.

قائمی اظهار کرد: در سال 96 و پایان دوره چهارم شورای شهر بالغ بر 6 هزار اتوبوس در شرکت اتوبوسرانی تهران فعال بود ولی در آغاز دوره ششم شورای شهر تعداد 2 هزار و 300 اتوبوس فعال است که بیانگر این است که طی سال‌های اخیر خودروهای فرسوده‌ای که از خط خارج شده‌اند جایگزین نشده و نظام نگهداشت بسیار ضعیفی داشته‌ایم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در بودجه 1401 سهم ویژه‌ای برای حمل و نقل دیده شده است و در 4 ماه باقی مانده از سال جاری نیز شورای شهر 2 مصوبه خوب در حوزه حمل و نقل داشته است.

وی افزود: در مصوبه اول محدودیت در هزینه کرد برای حوزه حمل و نقل برداشته شد و به شهرداری اجازه داده شد که هر چقدر از منابع که نیاز است در حوزه حمل و نقل هزینه کند و بر اساس مصوبه دوم نیز به شهرداری اختیار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای شبکه اتوبوسرانی و قطارهای مترو داده شده است.

قائمی با تاکید بر اینکه حل کردن معضلات حمل و نقل عمومی اصلی ترین راهکار رفع مشکل آلودگی هوای شهر تهران است گفت: در راستای کاهش ضعف سیستم حمل و نقل عمومی مقرر شده است شهرداری قرارداد تامین 200 دستگاه اتوبوس جدید برای اضافه شدن به شبکه حمل و نقل انجام دهد و 600 تا 700 دستگاه اتوبوس موجود که در تعمیرگاه‌ها هستند را بازسازی و به شبکه بازگرداند و 67 واگن مترو را که برای تعمیر رفته است اور هال و مجدد به شبکه مترو اضافه کند.

*** نباید از مسئله کاهش تقاضای سفر غافل ماند

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در رفع مشکل آلودگی هوا نباید مسئله کاهش تقاضای سفر مغفول بماند گفت: اگر چه بخش عمده‌ای از تردد‌های غیر ضروری با استفاده از اپلیکش‌های بانکی و سفارشات آنلاین کاهش یافته است ولی متاسفانه رفت و آمد‌ها به نهاد‌های اداری همچنان باقی است و بحث کاهش تقاضای سفر که تبلور آن در دولت الکترونیک و شهر هوشمند می‌باشد از عواملی است که می‌تواند به کاهش و رفع آلودگی کمک کند.

قائمی در رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: فرماندهی واحد اصلی ترین راهبرد برای رفع آلودگی است و اسقاط ناوگان فرسوده و جایگزین کردن با ناوگان خودروهای مدرن، توسعه حمل و نقل عمومی، استانداردسازی و توسعه سوخت‌های جایگزین و پاک، توجه به معاینه فنی خودرو‌ها و کاهش تقاضای سفر از دیگر راهکارهای موثر در رفع آلودگی هوا می‌باشد.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی