گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

به دنبال شیوع كرونا اعلام شد کرونا در نمودهای فرهنگی جامعه تاثیرگذار بوده است

حجت الاسلام فاخری با اشاره به افزایش آمار فوتی‌های کرونا گفت: دلسردی مردم و عادی سازی شرایط به عنوان یکی از نمودهای فرهنگی در جامعه موجب بالارفتن امار ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور شده است.

1399/05/08
|
09:07
|

حجت‌الاسلام حجت فاخری پژوهشگر و طلبه حوزه علمیه در برنامه "گفتگوی فرهنگی" در رابطه با دگردیسی فرهنگی در شعاع کرونا مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام فاخری گفت: ما در شیوع کرونا به سه دلیل عمده شاهد دگردیسی فرهنگی نبوده و نیستیم اگر از منظر دینی نگاه کنیم بر اساس آیه 155 سوره بقره کرونا یک «ابتلا » و امتحان است که انسان از طریق خوف و گرسنگی و اموال و انفاس و ... امتحان می‌شود پس این یک سنت الهی است و مسبوق به سابقه است ما در طول تاریخ طاعون و وبا و... را داشته‌ایم و این سختی‌ها ماندگار نبودند اما آنچه مطرح می‌شود این سوال است که آیا جنگ‌ها و بیماری‌ها موجب تغییر فرهنگ‌ها شده است؟

وی با اشاره به عدم ماندگاری و کنترل این بیماری به اغراق واژگان و تعابیر انتقاد کرد و گفت: برای آنچه ماندگاری ندارد استفاده ار تعابیری چون «جهان پساکرونا» نادرست است و فطرت و شاکله انسان در یک مسیر است.

این پژوهشگر به مفهوم فرهنگ تاکید داشت و گفت: آن عقایدی که منجر به عمل می‌شود و ما به آن فرهنگ می‌گوییم در دوران کرونا دستخوش تحول نشده بلکه آنچه تغییر کرده ظاهر عمل است به طور مثال ماسک زدن همگانی، دورهمی‌های مجازی و ... رو بنای فرهنگی است و ارتباطات متقابل فرهنگی تغییری نداشته کرونا بر فرهنگ تاثیرگذار بوده اما موجب دگردیسی آن نشده است.

این پژوهشگر و طلبه حوزه علمیه یکی از تاثیرات کرونا را نمودهای فرهنگی در جامعه عنوان کرد و افزود: در ابتدای شروع کرونا دورهمی‌های مجازی، تئاتر و کنسرت آنلاین، اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی، تقویت فرهنگ یاری رسانی و دستگیری از همنوع همه نمودهای فرهنگی بود که متاثر از شیوع کرونا بود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع قضات گفت: رهبر معظم انقلاب فرموند که «آن مجاهدت‌های اولیه کمی کمرنگ و سست شده»که این مولفه فرهنگی در ابعاد مختلف قابل بررسی است در ابتدا مسئولان از مردم خواستند اموری را رعایت کنند و مردم همراهی کردند و در روز طبیعت بارزترین نمونه بود اما مدیریت‌ها در امور فرهنگی تاثرگذار است.

حجت الاسلام فاخری با اشاره به افزایش آمار ابتلا مردم به کرونا در جامعه گفت: یکی از دلایل عدم همراهی مردم علاوه برخستگی عدم همراهی مسئولان بوده باشد.

وی همچنین یادآور شد: کرونا تهدیدی بود که می‌توانستیم با مدیریت درست آن را به فرصت تبدیل کنیم اما امروز شاهد آسیب‌های جدی هستیم و به نتیجه مطلوب نرسیدیم و موضع گیری‌های خوب اجتماعی می‌توانست آزمون‌ها را به درستی پشت سر گذاشت.

این پژوهشگر و طلبه حوزه علمیه بیان کرد: یکی از سنت‌های الهی و قوانین طبیعت این است که انسانها در معرض ابتلائاتی قرار خواهند گرفت که در حال حاضر هم جامعه ما مانند دیگر جوامع به ویروس کرونا مبتلا شده اما معتقدم که سه فاکتور گذرا بودن این مساله، پیشینه تاریخی آن و توجه به فرهنگ و نمودهای آن می‌تواند مورد توجه باشد.

وی گفت: در فلسفه صدرایی سه ساحت عقل (ادراکات)و قلب (باورها) و فعل(رفتارها) داریم شاید ما با کرونا احساسی برخورد کردیم و باور عقلی را کمتر مورد توجه قرار دادیم البته در کمک‌های مومنانه و یا تطهیر و تدفین بیماران کرونایی و... ما کمتر احساس بدون عقل را می‌توانیم ببینیم.

حجت الاسلام فاخری در ادامه گفت: در سوره بقره آمده که وقتی آزمایشی پیش می‌آید در این شرایط باید صبر پیشه کرد، و در این صورت خداوند به صابرین در این عرصه بشارت می‌دهد.

وی افزود: اینکه چرا این اتفاقات روی می‌دهد، به نظرم سطح دینداری مردم به معنای عام آن کاهش یافته است، و نفع خود را به نفع عموم ترجیح می‌دهند. که در اسلام روایت‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد، شخصی نزد امام صادق (ع) رفت و عنوان کرد که ما گندم خریدیم به این مقدار، و الان قیمت گندم بالا رفته، اگر ما همین گندم را به قیمت سابق بفروشیم برای خرید آرد ضرر می‌کنیم. اکنون وظیفه ما چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: با همان قیمتی که خریدید بفروشید حتی اگر ضرر کنید. بنابراین؛ وقتی همین اصل متاسفانه چه در سطح مسئولین و چه در سطح فروشنده جزء در بازار نباشد، این اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام فاخری عنوان کرد: اینکه چرا صبر مردم به همین ریخته است، به نظر می‌آید که تعادل در جامعه دچار دگرگونی شده است. در مسئله کرونا ابتدا مردم را به شدت ترساندند، که به ظاهر اتفاق خوبی داشت می‌افتاد، اما بعد از ماه مبارک رمضان مشاهده شد که شرایط کمی عادی شد و مسافرت‌ها اتفاق افتاد و بعد کرونا افزایش یافت و محدودیت‌هایی بوجود آمده از بین رفت، این تعادل که مسئولین تصمیم گیرنده آن بودند، باعث شد که بیماری در مردم عادی شدت بگیرد.

وی افزود: ما دوران طلایی دفاع مقدس را داشتیم که طبق اسنادی که هست، اسناد غیرقابل انکاری که حتی دشمنان ما آن را انکار نکردند، مشاهده می‌شود که کمترین نرخ تورم در این دوران اتفاق افتاده است. دورانی که تحریم بودیم، در شرایط جنگی بودیم، اما آیا بدون همکاری مردم این اتفاق می‌افتاد؟ خیر.

فاخری در ادامه اضافه کرد: دو بحث اینجا مطرح می‌شود، بحث آرامش و بحث آسایش. باید گفت که در این شرایط تنها طبقه ضعیف جامعه آسیب ندیده‌اند، کرونا به فقیر و غنی رحم نکرده است و خیلی از کسانی که از لحاظ فراهم کردن آسایش برای خود، مشکلی نداشتند، اما در مقابل کرونا شکست خوردند و جان خود را از دست دادند. بحث دیگری که باید مطرح شود این است که بحث خشم فقط شامل بخش فقیر جامعه نشده است، طبقه مرفه هم دچار خشم شده‌اند. و خشونت خانوادگی در هر دو طبقه دیده می‌شود.

وی به آثار مثبتی که در دوران کرونا شکل گرفت اشاره کرد و گفت: در این شرایط مردم و حتی رسانه‌ها توجه بیشتری به دعا و مناجات داشتند. از سویی باعث شد روابط خانوادگی مستحکم تر شود از این جهت که افرادی که مشغله کاری بیشتری داشتند وقت بیشتری را در کنار خانواده خود صرف کنند.

وی افزود: وقتی مسئولین خالصانه به میدان بیایند، و مردم مجاهدت و تلاش مسئولین را ‌ببینند، مردم هم هماهنگ با آنها می‌شوند و دیگر اینکه مسئولین متوجه شدند که در چه بخش‌هایی خلا وجود دارد و نقاط ضعف سازمانی برطرف شد و از سویی روحیه جهادی در این مدت تقویت و افزایش یافت.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی