هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

در هشتگ گفتگو بررسی شد؛ مفهوم کنشگری در فضای مجازی چیست؟

شمسایی نیا در رادیو گفت وگو بیان کرد: کلیدی‌ترین مفهوم، تبدیل مخاطب به کاربر است. کاربر در جامعه شبکه‌ای اثر دارد و فعالیت در فضای مجازی ماندگار، اثر گذار و قابل رهگیری است.

1400/09/08
|
14:15
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ برنامه « هشتگ گفتگو » با حضور دکتر رامین شمسایی نیا (استاد دانشگاه، دکترای علوم ارتباطات و پژوهشگر سیاست گذاری رسانه) و دکتر لیلا وصالی (معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران ) با موضوع کنشگری هوشمند در فضای مجازی، روانه آنتن شد.

هشتگ گفتگو: مفهوم کنشگری در فضای مجازی چیست؟

شمسایی نیا: کلیدی‌ترین مفهوم، تبدیل مخاطب به کاربر است. کاربر در جامعه شبکه‌ای اثر دارد و فعالیت در فضای مجازی ماندگار و اثر گذار است و قابل رهگیری است.

وصالی: در شرایط فعلی فضای مجازی بخشی از زندگی شده است. حضور پررنگ کودکان و نوجوانان این فضا را جدی تر کرده است. در این فضا تعاملات متعدد و متفاوتی وجود دارد که در واقع آن کنش‌هایی که در فضای واقعی داشتیم را در فضای مجازی داریم.

هشتگ گفتگو: کنشگران در فضای مجازی، تولید کننده محتوا یا منتشر کننده هستند؟

شمسایی نیا: کنشگری هوشمند در فضای مجازی دو سطح دارد 1-سطح کاربر 2- سطح حکمران و سیاستگذار، تقریباً ما در حوزه سیاستگذاری فضای مجازی در کشور بلاتکلیف هستیم، 90 درصد جامعه درگیر فضای مجازی هستند و به همین دلیل در برخی سیاست‌گذاری‌ها با مقاومت اجتماعی مواجه هستیم و این‌ها کنش هستند.

وصالی: باید سیاست‌گذاران، برنامه سازان و مخاطبین در حوزه سواد رسانه‌ای آگاه باشند تا مخاطب آگاه و کنشگر داشته باشیم، وقتی سیاست گذار با علم و آگاهی باشد مخاطبین هم همراهی‌های بیشتری خواهند کرد.

هشتگ گفتگو: در کنشگری هوشمند جنگ روایت‌ها چطور معنا پیدا می‌کند؟

وصالی: وقتی در فضای مجازی قرار می‌گیریم خیلی متوجه جریان‌هایی که ما را در خود حرکت می‌دهد نیستیم؛ البته خیلی از این جریان سازی‌ها برنامه ریزی شده است و این موضوع به تناسب رسانه‌های مختلف متعدد است. در فضای مجازی به طور ناخودآگاه در معرض انواع کنشگر‌ها قرار می‌گیریم که همه چیدمان دارند و در آن جریان‌ها و الگوریتم‌هایی وجود دارد که مخاطب را با محتوای خاص مواجه کند، بنابر این نوع کنشگری در این فضا محدود نیست.

هشتگ گفتگو: نقش کنشگری هوشمند در بستر روایت‌ها چیست؟

شمسایی نیا: وقتی مطالعه جامعه ایرانی به زیر سه خط رسیده است؛ این مسئله میدان داری در رسانه‌های اجتماعی را می‌رساند و در چنین فضایی جلوی روایت را نمی‌توان گرفت. چالش سواد رسانه این است که مخاطب در حوزه سواد رسانه‌ای دچار نوعی جهل مرکب است یعنی نمی‌داند فریب می‌خورد. و اصلی‌ترین مسئله در حوزه روایت، حوزه فیک نیوز‌ها هستند.

هشتگ گفتگو: کنشگری در زندگی چه تاثیری دارد؟

وصالی: باید در ابتدا سواد رسانه‌ای را افزایش دهیم و هیچ گاه بی هدف وارد فضای مجازی نشویم چون سردرگم خواهیم شد و اتلاف وقت می‌شود. وقتی هدفمند وارد این فضا می‌شویم فضای مجازی بستری در اختیار ما قرار می‌دهد که کسب و کار‌ها را به طور رایگان گسترش دهیم و کمک می‌کند تخصص خود را افزایش دهیم بنابراین به سمت و سوی مناسبی می‌رویم.

هشتگ گفتگو: چطور می‌توان هوشمندانه در فضای مجازی فعال بود؟

شمسایی نیا: مدتی است فعالین وسازمانهای ما وارد حوزه حل مسائل اساسی کشور شده‌اند. باید از رویکرد سطحی و سایتی عبور کرد و به رویکرد تخصصی‌تر دست پیدا کرد و از ژورنالیسم سیاسی و روزنامه نگاری عبور کرد و به سمت پیشرفت رفت.

هشتگ گفتگو: چگونه رفتار کنیم تا فرزندان از این فضا به درستی استفاده کنند؟

وصالی: این روزها فرزندان نصیحت پذیر نیستند؛ ما باید نظارت اجتماعی کلی و عمومی در کشور داشته باشیم و مردم به نوع کنشگری همدیگر حساس باشند. باید سواد رسانه‌ای را در فرزندان افزایش دهیم تا در محیطی قرار بگیرند که محیط ایمن تری برایشان باشد.

شمسایی در پایان افزود: لازم است همه مخاطبین به ویژه والدین در مورد فضای مجازی حساسیت داشته باشند چون فرزندان را در فضایی قرار می‌دهیم که اطلاعی نداریم که با چه محتوایی مواجه هستند.

وصالی در پایان بیان کرد: سه مشکل جدی در سواد رسانه‌ای وجود دارد. 1- نبودن زیرساخت‌های مناسب 2- سیاست گذاری یک بام و دو هوا 3- مخاطب باید به کنشگری فعال در این فضا تبدیل شود.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو