مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

نماینده سابق مجلس بیان كرد: افزایش تعرفه خودرو باعث ضرر به مصرف کنندگان می شود

نماینده سابق مجلس گفت: محدودیت های مقطعی که با تعرفه و روش های دیگر برای واردات ایجاد می کنند، غیر از اینکه به مصرف کنندگان ضرر می زند و قیمت ها را افزایش می دهد، سود سرشاری را نصیب عده خاصی می کند.

1396/11/24
|
13:19
|

برنامه «مناظره» رادیو گفت وگو با موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو؛ بایدها و نبایدها و با حضور محمد بیاتیان عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

محمد بیاتیان نماینده سابق مجلس در آغاز با اشاره به تلاش ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی، عنوان کرد: برای عضویت در این سازمان رعایت یکسری قواعد لازم است که از آن جمله کاهش تعرفه ها به چهار درصد است اما در حال حاضر برای ورود خودرو، تعرفه های زیادی را مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه فارغ از این موضوع که خودروهای وارداتی توسط چه قشری از جامعه استفاده می شوند، به هر حال این خودروها نیاز بخشی از جامعه را تامین می کنند، اظهار کرد: فکر می کنم محدودیت های تقریبا مقطعی که با تعرفه و روش های دیگر برای واردات ایجاد می کنند، غیر از اینکه به مصرف کنندگان ضرر می زند و قیمت ها را افزایش می دهد، سود سرشاری را نیز نصیب عده خاصی می کند.

وی ادامه داد: سود رانتی که نصیب بخش هایی از واردکنندگان می شود، غیر قابل کتمان است. قبل از بستن سایت ثبت سفارش که مدتی پیش رخ داد، عدد خاصی خودرو وارد کردند که عدد آن معادل 109 هزار میلیارد تومان بود. این رقم که می تواند درآمد قابل توجهی از درآمد دولت را در سال پوشش دهد اما به جیب عده خاصی می رود.

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت ها و تصمیم گیرندگان اجرایی تاکنون شفافیتی در حوزه واردات و تعرفه خودرو نداشته اند، گفت: بیشترین ضرر و زیان هم از همین بابت به فضای اقتصادی جامعه وارد شده است و البته خود دولت نیز زیان زیادی را در این قضیه دیده است. معتقدم باید تکلیف تعرفه ها برای واردات خودرو مشخص شود؛ یک سال آن را 40 درصد و سال بعد 100 درصد می گذاریم و سیاست مدونی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: قبل از هر نقدی در خصوص افزایش تعرفه ها، باید درباره شفافیت در عملکرد تصمیم گیرندگان در حوزه واردات خودرو صحبت کنیم و باید مشخص شود چه کسانی از قبل این تصمیمات ناگهانی و مقطعی سود می برند. دستگاه های نظارتی همچون سازمان بازرسی باید این موضوع را بررسی کنند زیرا یکی از نقاط و نکات بسیار تاریک در این مقطع در اقتصاد ایران به وجود آمده است، واردات خودروهای خارجی است.

بیاتیان با اشاره به افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی، آن را ناشی از اطلاعات غلط دانست و گفت: متاسفانه یکسری اطلاعات غلط به مسئولین و تصمیم گیرندگان داده می شود که این کار توسط بدنه کارشناسی دولت و دستگاه های بدنه که در کمیسیون های مختلف مجلس حضور پیدا می کنند، صورت می گیرد.

دسترسی سریع
مناظره