پرسمان هر روز از ساعت 10:45 به مدت 15 دقیقه

رادیو گفت و گو

پرسمان

رئیس انجمن واردكنندگان خودرو: خودروسازان بخش خصوصی در رقابت با دولت محکوم به شکست هستند

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تعدد سرمایه گذاران در صنعت خودروی کشور را امری نادرست تلقی و تصریح کرد: در اینصورت بخش خصوصی در رقابت با دولت قرار می گیرد که قطعا محکوم به شکست است.

1396/09/14
|
18:45
|

فرهاد احتشام زاد در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "پرسمان" رادیو گفت وگو با اشاره به دو قطب خودروسازی در کشور عنوان کرد: «با احتساب پارس خودرو بعنوان زیر مجموعه شرکت ایران خودرو، 85 و نیم درصد سهم خودروهای تولیدی کشور در اختیار دو گروه ایران خودو و سایپاست.»

وی سهام عمده این دو شرکت را غیر دولتی دانست و افزود: «ذی نفعان مختلفی در این دو شرکت هستند ولی مواردی از جمله انتخاب مدیرعاملان که به تازگی نیز در سایپا اتفاق افتاد و بصورت مستقیم توسط وزیر صمت صورت گرفت و نشان دهنده شبه دولتی بودنِ این شرکت هاست.»

احتشام زاد معنای قطب سوم در صنعت خودرو را حرکت به سمت خصوصی سازی عنوان و تصریح کرد: «این حرکت ارزشمند است تا به سمت نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی حرکت کنیم و دولت به جای دخالت در حوزه تولیدی و عملیات، در بخش تصدی گری و نظارت بر بازار فعال باشد.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به حضور شرکت خارجی رنو در این چرخه ی تولیدی، گفت: «بخشی از این روند با حضور دولت و سازمان گسترش شکل می گیرد و سهمی نیز در اختیار بخش خصوصی، بعنوان یکی از واردکنندگان قدیمی است.»

احتشام زاد با انتقاد از اینکه سایپا و ایران خودرو با سابقه زیاد در صنعت خودرو دارای ایراداتی هستند، تصریح کرد: «اگر تعدد سرمایه گذاری ایجاد شود، صحیح نیست؛ چراکه بخش خصوصی در رقابت با دولت قرار می گیرد که قطعا محکوم به شکست است.»

وی خاطرنشان ساخت: «در ایران خودرو و سایپا سهام باید بطور کامل به بخش خصوصی واگذار شود. زیر ساخت ها نیز وجود دارد ولی در اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی با مشکل مواجه هستیم؛ چراکه قصد داریم بخش خصوصی به موازات دولت شکل گیرد.»

هیچ مانعی پیش روی خودروسازان بخش خصوصی نیست
همچنین عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو با بیان اینکه هیچ مانعی پیش روی خودروسازان بخش خصوصی نیست، سهم دولت از حضور رنو در صنعت خودروی کشور را 20 درصد تخمین زد.

محمدرضا نجفی منش که در مصاحبه با برنامه "پرسمان" رادیو گفت گو، سخن می گفت، با اشاره به سخنان وزیر صمت مبنی بر لزوم ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور اظهار کرد: «بنده از این سخنان اینگونه استنباط کردم که بخش خصوصی باید در صنعت خودرو بصورت فعال عمل کند.»

وی با ذکر این مطلب، افزود: «هم اینک چندین واحد بخش خصوصی در صنعت خودروی کشور فعال هستند؛ از جمله گروه بهمن، مدیران خودرو، کرمان موتور و... که این شرکت ها عملا بعنوان بخش خصوصی در این صنعت وارد شده اند و هیچ مانعی برای آن ها اعمال نمی شود.»

نجفی منش با بیان اینکه سهم دولت از حضور رنو در صنعت خودروی کشور تنها 20 درصد است، ادامه داد: «بخش خصوصی باید بیشتر وارد بازار کار شود و سهم بیشتری از بازار خودروی داخلی داشته باشد.»

وی با انتقاد از ورود شورای رقابت در حوزه قیمت گذاری خودرو، خاطرنشان ساخت: «بنده از ابتدا با ورود شورای رقبت در قیمت گذاری مخالف بودم؛ این اقدامات غلط باید روزی از میان برداشته شود. چراکه هیچ کشوری این کار را اجرایی نکرده است.»

نجفی منش اعلام کرد «آقای شریعتمداری نیز از ابتدا گفتند که قصد داریم سهام خودروسازی را واگذار نماییم و کلا سیاست اصل 44 نیز بر مبنای همین روال است که برای عملیاتی شدن نیازمند دنبال کردن این روند هستیم.»

"پرسمان" با اجرای امیرحسین راسخ روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

دسترسی سریع
پرسمان