تقاطع فرهنگ پنجشنبه ها از ساعت 18:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

تقاطع فرهنگ

پای مجسمه‌سازی مدرن لنگ می‌زند

رئیس هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان گفت: ما در مجسمه سازی معاصر با شیوه محلی فکر می‌کنیم. البته لازم است تئوری‌های دانشگاهی را بعنوان نمونه‌هایی در شهر وارد سازیم.

1399/05/05
|
08:15
|

عباس مجیدی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "تقاطع فرهنگ" رادیو گفت‌وگو مجسمه سازی ایران را شامل دو فضای معاصر و مدرن تعریف کرد و گفت: جریان مدرن با آثار سقاخانه‌ای رونق گرفت.

وی افزود: جریان سوم از دهه 40 بطور جدی آغاز شد که با رویکردهای معاصر در امریکا همراه بود. این نوع مجسمه سازی معنای هنر را تغییر داد که آثار انگشت شمار آن تاثیر منفی بر جریان مجسمه سازی ایران نداشته ولی بدلیل خوانش‌های مختلف از این تفکر، موجب بروز نگاهی چند سویه در عالم مجسمه سازی بوده است.

مجیدی ادامه داد: در مجسمه سازی مدرن حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و اساتید این حوزه دست به فعالیت‌های جدی زده‌اند که نمونه‌های آن را در فضای شهری به وفور شاهد هستیم.

این استاد مجسمه ساز با بیان اینکه مجسمه سازی در شهر با نگاه زیبا شناسانه تفاوت دارد، گفت: اگر مجسمه را در شهر بعنوان یک عنصر بپذیریم، باید متناسب با زمینه‌های شهری باشد.

به عقیده مجیدی عنصر مجسمه باید بتواند دیالوگ متناسبی با سایر عناصر موجود در شهر برقرار کند؛ بنابراین اگر مطالعه‌ای دقیق صورت نگیرد، دچار اشتباه خواهیم شد.

بر اساس این دیدگاه، نمی‌توان مجسمه‌ای ساخت و صرفا با یافتن مکانی مناسب آن را به المان‌های شهری اضافه کرد. مجیدی در اینباره گفت: مجسمه باید با زمینه شهر متناسب بوده و از همه مهم تر، مخاطب محور باشد.

وی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی ضمن مقایسه مجسمه سازی کشورمان با سایر ملل گفت: ما در مجسمه سازی معاصر با شیوه محلی فکر می‌کنیم؛ البته گاه لازم است تئوری‌های دانشگاهی و متناسب با فرهنگ کشور را بعنوان نمونه‌هایی در شهر وارد سازیم.

به گفته مجیدی مجسمه سازی مدرن در کشورمان همچنان گام‌های نخستین را می‌پیماید که مراحل آغازین خود را در دانشگاه تهران گذرانده و به شکل یک پارادایم خود را در دل فضای آکادمیک هنر جای داده است.

دسترسی سریع
تقاطع فرهنگ