انعکاس چهارشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

یك پژوهشگر در رادیو گفت‌وگو: رسانه به عنوان راهنما، اطلاعات درستی از نامزدها ارائه دهد

شکوهیان راد رسانه ملی را مرکز گِرداب اطلاعات جامعه دانست و گفت: رسانه باید با عملکرد هوشمندانه، روش شناسی کند و برنامه ارائه دهد و اعتماد مردم را برای صحت و تکامل فرایند تبلیغات جلب کند.

1400/02/25
|
10:56
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس محمدعلی شکوهیان راد پژوهشگر، با برنامه «انعکاس» در مورد تکنیک های رسانه ای و انتخابات، به صورت تلفنی مصاحبه کرد.

شکوهیان راد گفت: تکنیک های کنترل جمعی اطلاعات و رسانه، مهندسی اطلاعات را در برگرفته و در سه حوزه ارائه اطلاعات اشتباه، ارائه اشتباه به صورت انبوه و قطع دسترسی به اطلاعات جا می گیرد.

وی جعل، تخریب و ایجاد تشویش را در حوزه اطلاعات غلط، ایجاد چندجانبگی برای اُفت تحلیل مخاطب را در حوزه ارائه اشتباه انبوه و انکار و بی خبرسازی را در حوزه دسترسی به اطلاعات خواند و در مورد قدرت منحصر به فرد رسانه اظهار کرد: رسانه ابزاری برای کنترل جمعی اطلاعات است و به اِزای آن می توان جامعه را شکل داد و اگر رسانه هوشمند عمل کند می تواند جامعه را به هوشمندی و بالندگی برساند و اگر نتوانیم مستنداتی برای ارائه اطلاعات صحیح دهیم، دیگران برای ما جامعه را به سمتی که بخواهند، کنترل می کنند.

به گفته این پژوهشگر، کنترل فضای سایبر در گرو بروز رسانی حدود و ثغور قانونی تبلیغات انتخاباتی، مدیریت روی فضای غیر ملموس، عدالت تبلیغاتی، بازدارندگی واقعی حقوقی و رصد و نظارت دقیق است و تا این مسائل حل نشود، شاهد مشکلات امروز هستیم.

*شواری نگهبان، ستاد انتخابات کشور و مجلس برای نظارت به انتخابات ورود کنند

شکوهیان راد در رادیو گفت و گو، خاطرنشان کرد: اتهام هایی که نامزدها در رسانه رسمی به یکدیگر می زنند، اگر واقعی است چرا توسط قوه قضاییه پیگیری نشده و اگر نیست به نوعی ترویج اخلاق بد در جامعه است و اینها در فضای عدالت تبلیغاتی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازدارندگی حقوقی در حوزه حذف نامزدها در صورت بروز تخلفات از سوی آنها تعریف شده، اذعان کرد: شواری نگهبان، ستاد انتخابات کشور و مجلس باید به رصد و نظارت انتخابات ورود کنند و حتی زمینه جدید حقوقی برای کنترل آنها تعریف شود.

شکوهیان راد نقش محوری صدا و سیما به عنوان رسانه ملی را فراتر از چیزی که هست خواند و متذکر شد: رسانه باید با عملکرد هوشمندانه، روش شناسی کند و برنامه ارائه دهد و به عنوان راهنما با جریان صحیح اطلاعات، روندی را برای معرفی نامزدها و برنامه های آنها رقم زده و اعتماد مردم را برای صحت و تکامل فرایند تبلیغات جلب و مخاطب خود را حفظ کند.

وی در پایان اظهار کرد: رسانه ملی باید خود را به عنوان مرکز گِرداب اطلاعات جامعه نمایش دهد.


***ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در فضای مجازی

دکتر مهدی محمدباقری، کارشناس حوزه رسانه ضمن اشاره به نقش غیر قابل انکار رسانه در کمپین های انتخاباتی، گفت: چند ماهی است که جریانات سیاسی برنامه خود را برای مدیریت افکار عمومی شروع کردند و با ذائقه سنجی،گفتمان قالب را طراحی می کنند.

محمد باقری از ناکامی گفتمان اخیر در مورد میدان و دیپلماسی که با هوشیاری رهبری نقش بر آب شد، سخن گفت و افزود: نگاه قرون وسطایی به ابزارها و پلتفرم های رسانه ای باعث شده سالها در این حوزه عقب باشیم و تمام تمرکز خود را به رسانه ملی معطوف کنیم و این یک نگاه غلط است.

این کارشناس رسانه با اشاره به همراهی افکار عمومی در زمان هایی که به عنوان جبهه انقلاب در عرصه های مختلف بودیم، بیان کرد: باید برای رسیدن افکار عمومی به یک موضوع تلاش کنیم اما اگر در راستای کمپین های انتخابات به کُندی پیش رویم، ناگزیر به انتخاب اشتباه می شویم؛ چرا که کمپین های انتخاباتی بر مبنای مصالح مطرح نشده بلکه بر مبنای منافع طراحی می شود.

*از 20 رهنمود رهبری در مورد فضای مجازی تنها یکی از آنها در مورد مدیریت فضای مجازی است

وی با بیان اینکه در انتخابات باید سراغ کسی رویم که برنامه، کارنامه و کارآمدی دارد، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی و انتخابات باید کارآمدی دین در عرصه اداره اجتماع را اثبات کرده و در عرصه رسانه اگاهی بخشی انجام دهیم.

محمدباقری ضمن اشاره به 20 رهنمود رهبری در مورد فضای مجازی که تنها یکی از آنها در مورد مدیریت فضای مجازی بوده و نوزده مورد باقیمانده در ساحت های مختف رفتار در فضای مجازی است، اذعان کرد: به نظرم، مهمترین این موارد، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در فضای مجازی است که در کلاب هاوس نیز شاهد این کرسی ها با حضور طیف های مختلفی از جمله انقلابی ها هستیم.

*با تنبلی و رخوت نمی توان در فضای مجازی مجاهدت کرد

این کارشناس در رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه با تنبلی و رخوت نمی توان در فضای مجازی مجاهدت کرد، گفت: در مورد فضای مجازی و افکار عمومی هیچگاه نمی توان با محدودیت ابزارهای رسانه ای حتی با دلایل مقدس این فضا را به سمت اهداف مقدس پیش برد؛ چرا که مردم با تشخیص خود نسبت به قواعد عُرفی در این فضا عمل می کنند.

محمدباقری ادامه داد: از تمام رهنمود های رهبری در مورد فضای مجازی تنها دو موضوع مدیریت آن و اینترنت ملی را هدف قرار دادیم و از سایر موارد که محور آن حضور افراد در این فضاست، غافل هستیم.

وی معتقد است برای رسیدن فضای رسانه ای به سطح مطلوب در جامعه باید سواد رسانه ای را شکل دهیم و افکار عمومی را آماده کنیم.

محمدباقری رسانه را جبهه ای مقدس خواند و معتقد است: باید دو مسیر تولید محتوا مبتنی بر دغدغه ها و ارزش های انقلاب اسلامی و تنویر افکار عمومی در فضای انتخابات پیش رو را همزمان پیش برد و بتوان کرسی های آزاد اندیشی در این فضا شکل داد.

دسترسی سریع
انعکاس