تیوال تئاتر: باید میان تئاتر دیجیتال و اجرای آنلاین تمایز قائل شویم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ برنامه " گفتگوی فرهنگی " در ارتباط تلفنی با دكتر آزاده گنجه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع دیجیتالی شدن هنر در عصر پساكرونا روانه آنتن شد.

1399/10/10
|
09:35

این استاد دانشگاه با اشاره به دیجیتالی شدن هنر و تئاتر گفت: در حال حاضر به جای واژه تئاتر دیجیتال باید از اجرای دیجیتال استفاده كرد تا شمول بیشتری داشته باشد. البته از آنجایی كه خلا اولیه به نیزان زیادی وجود دارد، خلاهای ثانویه نیز در می‌خواهد داشت.

گنجه در بخش دیگری از مصاحبه تلفنی با رادیو گفت و گو، بر بازنگری و به روزرسانی واحدهای درسی دانشگاه تاكید كرد و گفت: تعیین و تغییر واحدهای درسی نباید سلیقه‌ای و منحصر به افراد باشد و باید بر اساس آنچه كه نیاز است صورت بگیرد. دستور كار شورای علمی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران هم در این راستا بوده است .

وی درباره قرارگیری هنرهای نمایشی بر بسترهای اینترنتی چون آپارات گفت: این كه چه محتوا و نمایشی بر روی این نرم افزارها نمایش داده شوند به انتخاب ما نیست و قبل از ما یك نفر آنها را برگزیده است یعنی به گونه‌ای انحصار ایجاد شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در جشنواره تئاتر برلین از 10اجرای هر شب 8 مورد بر روی یوتیوب پخش شد و بسیاری از دانشجویان كه علاقه مند به این حوزه بودند برای تماشای این نمایش‌ها دچار مشكل جدی بودند.

گنجه در پاسخ به سوالی درباره علت پخش رایگان نمایش توسط برخی از شركت‌ها گفت: پخش در كشورهای خارجی سازوكار پیچیده‌ای دارد . نخست این كه آن شخص یا شركت، سود مالی پخش نمایش را طی چندسال به دست آورده است و اگر به مدت كوتاهی به صورت رایگان نمایش می‌دهد از این موضوع مطمئن است كه به دلیل قانون كپی رایت كسی نمی‌تواند از آن بهره برداری نادرست انجام دهد و هر شخص دیگری كه بخواهد این نمایش را ببیند باید خودش مراجعه كند.

به عقیده وی باید تئاتر یا اجرای دیجیتال را از تئاتر یا اجرای آنلاین متمایز كرد. در واقع هر اجرایی كه ابزارهای دیجیتال كه عمدتا از پایه كامپیوتر هستند در آن استفاده شود، یك اجرای دیجیتال است كه البته یك روش قدیمی است در حالی كه امروزه اجرای دیجیتال، اجرایی است كه از زبان، پلت فرم‌ها و بسترهای دیجیتال برای شكل گیری زیبایی شناسی بهره می‌گیرد.

این كارشناس هنرهای نمایشی خاطر نشان كرد: این روزها برخی از هنرمندان از ابزارهای دیجیتال به عنوان ركن اساسی در ساختار اجرا استفاده كرده‌اند و كارهای خوبی را ارائه داده‌اند
گنجه در خاتمه گفت : انواع مختلفی از اجرا وجود دارد كه هیچ یك به معنای نفی دیگری نیست و تاریخچه تئاتر هم نشان می‌دهد كه هیچ یك پس زده نمی‌شود و ر نوعی بر دوش دیگری شكل می‌گیرد. به عنوان مثال پست دراماتیك نیامد تا دراماتیك را از بین ببرد بلكه یك رویكرد تازه بود.

دسترسی سریع